Fortsätt till huvudinnehåll

Berättelsen om Pi

Filmen hade premiär idag, den 21 december 2012. Året med datumet då något märkligt skulle hända. Än så länge är allt som vanligt, förutom att jag sörplar hjortronglögg med varma russin jag blev serverad av min käresta.

Varför kan jag inte tro på Gud frågar sig en av personerna i filmen. Han får en höra berättelsen om Pi, berättad av Pi själv. Den är fantastisk. Hur Pi överlever på havet med en bengalisk tiger. Pi är sökande. Han är hindu, katolik och muslim. Efter att fadern fått honom att förstå att en tiger aldrig kan vara hans vän med motivationen "det du ser av känslor och tillstånd i ögonen hos tigern är bara dina egna reflektioner i tigerns ögon" har även en tilltro till logiken. Han hamnar i ett sjöslag, alla försvinner ner i havet med skeppet förutom han själv, tigern, en zebra, en orangutang och en hyena. Frågan är om inte historien är berättad i metaforer för han själv, en matros, hans mor och en obehaglig kock. Vem vet, vems sanning är gällande, vad är sanning, vad är gud, vad är den rätta vägen. Varför tror vissa på gud medan andra inte gör det? Många frågor? Olika svar. Valet är ditt. Vill du tro på Gud?

Språket av symboler för att förmedla fenomen bortom ord, gud, konst, vetenskap, - vem sanning kan vara allsmäktig allt och alla? Det som stör mig mest idag är inte religionsyttrarnas dogmer utan att man inte ifrågasätter de så kallade naturlagarna. Kanske är de normer som kommer att förändras. Hur kan jag säga så? Är jag kunnig att uttala mig? Hm.... Vetenskap bygger på logik eller observation. Varför ifrågasätts inte begreppen som fyllda med värderingar. Det finns väl för sjutton inte någonting som är totalt neutralt. Jag säger inte att vetenskap är fel. Speciellt inte med tanke på vad som fanns strax dessförinnan. Men i ett längre perspektiv och utifrån ett kosmiskt perspektiv, som väl ingen egentligen kan ha så är det omöjligt att förhålla sig rent logiskt eller neutralt observerande något som är allmängiltigt då inget väl kan vara allmängiltigt. Eller jo - kärlek är allmängiltigt - love is all.....
Så låt oss definiera kärlek. Hahahah - yes det finns lek i ordet, lustfyllt alltså, självvalt, utan tvång... hm!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...