Fortsätt till huvudinnehåll

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.



Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.


Vigdis Aune, førsteamanuensis vid Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, Trondheim besökte Stockholm i veckan.

Ett nyligen genomfört praktikbaserat forsk-ningsprojekt presenterades genom en dokumentärfilm av processen och resultatet av dokumentärteaterfilmen Vår Frues Folk Forestilling (2014-16) vid ett forskarseminarium vid Stockholms universitet. Diskussionen över resultatet kommer presenteras senare av Aune. Vill man se själva teaterfilmen kan man göra det på Vimeo:



Aune värnar den genuina praktiska kunskapen inom sitt forsknigsfält genom att hävda dess autonoma rätt i den vetenskapliga processen såsom konstnärligt uttryck. Vetenskapsförmedlandet i form av konst måste kunna byta ut delar, menar Aune som nämner att förslagsvis 50% av examensarbetet i en doktorsexamen mycket väl kunde bestå av det konstnärliga uttrycket.

Detta tycks mig helt rimligt då den akademiska forskningsvärlden även ska omfatta den konst-närliga forskningen. Man tycks ha samma problem i Norge som i Sverige men i Norge verkar det finnas praktiska förutsättningar genom uppdaterad teknik, reella resurser och frihet att utforma sitt forskningsprojekt utifrån forskarens egen auktoritet.

Enligt Sveriges högskolelag (2 §) så ska utbild-ning vila på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet, och man ska främja forskning och konstnärlig forskning samt utvecklingsarbete. Vidare står att forsk-ning som nämns i lagen avser även konstnärlig forskning. Lag (2013:119). I 2010 års skollag innehåller en ny bestämmelse som lyder: ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (1 kap. 5§ tredje stycket skollagen 2010:800). Man har alltså ingen konstärlig grund. När man sedan läser Skolverkets kunskapsöversikt för hur de ska implementera skollagens intention avseende forskningsbaserad verksamhet så nämns inte konstnärlig en enda gång i Forskning för Klass-rummet Vetenskaplig grund och beprövad erfar-enhet i praktiken.

Om man osynliggör det konstnärliga uttrycket i skollagen har man verkligen skadat samhället i stort. Jag ställer mitt hopp till individer som Aunes som verkar genom sin naturliga aukto-ritet för konstens berättigande även inom kun-skapsvetenskapens område.

Aunes egen undervisnings och forskningskompetens är specialiserad inom dramaprocesser och teaterproduktion med betoning på anpassning till de som utför, platsen och sociala och kulturella sammanhang. Hennes huvudsakliga forskning är inom fältet barn- och ungdomsteater.

Uppenbarligen måste det konstnärliga uttryck-et numer hävda sin rätt, i en kontext det van-ligtvis befunnit sig i en parallellitet till det vetenskapliga, som ett komplement. De estetiska erfarenheterna kan inte omfattas av samma regler som gäller som normer i vår allt linjärare mätningsinriktade verklighet via lagstiftning. Vetenskapen och konsten är inte samma sak. Befria konsten! Eller skapa förutsättningar likt de som Aune fångade upp i sitt projektarbete Vår Frues Folk Forestilling också här i Sverige.  
Vigdis Aune 








Den dramapedagogiska erfarenheten består och för-ändrar individen på ett ojämförligt sätt!
                                
Marie Umerkajeff /seminariedeltagare

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...