Fortsätt till huvudinnehåll

Avslutning på Musik/Röresle/Drama


Så fick jag åter uppleva det smärtsamma med att försöka arbeta med en grupp vars hjärtan inte slår i takt. Men då måste man ju kunna samarbeta. Förhandla, avstå, inse och gå vidare. Komma fram till något inom ramen för den uppgift man fått sig tilldelad. Vi hade en timme på oss. Vi var tre deltagare. Vad vi hade gemensamt var temat. Ett musikstycke hade fått oss att associera till samma känsla av avsked. Ett avsked på grund av omständigheter som innebär att människor är ifrån varandra under längre tid. Exempelvis sjömän, eller resande affärsmän eller dylikt. Det var inte så starkt som sorg utan snarare vemod och längtan. I 45 minuter ägnade sig de andra två deltagarna åt att skriva dialog. Jag började med i värsta ginostil att ställa mig på golvet dirigera medarmarna, dra skärmar som segle osv och hux flux hade jag storyn klar. De tittade på mig med stora ögon och tyckte att vi måste ha en sstory först. Ja men jag berättade ju just storyn. Nja, de villa ha dialog, och repliker och analsyera de känslor som skulle komma fram....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten. Vigdis Aune , førsteamanuensis vid Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, Trondheim besökte Stockholm i veckan. Ett nyligen genomfört praktikbaserat forsk-ningsprojekt presenterades genom en dokumentärfilm av processen och resultatet av dokumentärteaterfilmen Vår Frues Folk Forestilling (2014-16) vid ett forskarseminarium vid Stockholms universitet. Diskussionen över resultatet kommer presenteras senare av Aune. Vill man se själva teaterfilmen kan man göra det på Vimeo: https://vimeo.com/138300153 Aune värnar den genuina praktiska kunskapen inom sitt forsknigsfält genom att hävda dess autonoma rätt i den vetenskapliga processen såsom konstnärligt uttryck. Vetenskapsförmedlandet i form av konst måste kunna byta ut delar, menar Aune som nämner att förslagsvis 50% av examensarbetet i en doktorsexamen mycket väl kunde bestå av det konstnärliga uttrycket. Detta tycks mig ...