Fortsätt till huvudinnehåll

Evaluation of the Course

Evaluation – DRAMA IN EDUCATION

What functioned in the course?

The teachers ability to establish a safe environment. The litteratur. The room. Information. Schedule. Involvement

What can be developed? /what can we improve?

Ask for a baseline of them who apply for the course, or demand that they at least keep up basic skills for drama through the litterature. It is obvious whom among some in a group does not have a clue. And since Drama is a group work, that effects all. Awareness of timing, direction,not blocking in improvasations, accepting, building platform, focus even though it is structured through games, open minded. Or what do I know, this is totally spontanious so I might change my opinion tomorrow.

Course litterature, is it relevant to the practical work we have done?

Absolutely! I would like to recomen a book since this course is for those who work with drama in an educational environmnet. Making Sense of Drama, A guide to classroom practice, (1984)Jonothan Heelands ISBN 0435186582 heinemann Educational Books "The book is based on the belief that drama has an important part to play in helping teachers move towards a unified curriculum... The author shows that drama can be an exciting way of teaching the curriculum rather than being a fringe activity for enthusiast only. The author is or at least was a teacher himself in both primary and secondary school.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten. Vigdis Aune , førsteamanuensis vid Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, Trondheim besökte Stockholm i veckan. Ett nyligen genomfört praktikbaserat forsk-ningsprojekt presenterades genom en dokumentärfilm av processen och resultatet av dokumentärteaterfilmen Vår Frues Folk Forestilling (2014-16) vid ett forskarseminarium vid Stockholms universitet. Diskussionen över resultatet kommer presenteras senare av Aune. Vill man se själva teaterfilmen kan man göra det på Vimeo: https://vimeo.com/138300153 Aune värnar den genuina praktiska kunskapen inom sitt forsknigsfält genom att hävda dess autonoma rätt i den vetenskapliga processen såsom konstnärligt uttryck. Vetenskapsförmedlandet i form av konst måste kunna byta ut delar, menar Aune som nämner att förslagsvis 50% av examensarbetet i en doktorsexamen mycket väl kunde bestå av det konstnärliga uttrycket. Detta tycks mig ...