Fortsätt till huvudinnehåll

Om man inte rör sig så backar man, eller

"Artist who do not go forward go backward." Stanislavski Jag försökte översätta citatet till svenska och skrev i rubriken "Om man inte rör sig så backar man" men det låter ju inte så vettigt. Borde kanske vara mer bokstavstrogen. Konstnärer som inte går framåt, går bakåt. Detta citat är hämtat ur The first simplified guide to Stanislavski's teachings - the Stanislavski system. The professional training of an actor by Sonia Moore. ursprungnligen publicerad som The Stanislavski Method. Det står följande i inledningen: There is no Stanislavski System. There is only the authentic, incontestable one - the system of nature itself. jag är osäker om det är en sammanfattning av någon annan än Stanislavski eftersom det sedan är ett mellanrum till citatet ovan. Därefter ett citat av Prince Sergei Volkonski. "The difficult must become habit, habit easy, and the easy beautiful." Det fångar mitt intresse. Det öppnar upp något i mig, något som bekräftar mig och min inställning till livet - jag gillar det. Autentisk, är ett av mina ledord. Och Sergei, får mig att tänka på scenografen Sergei Essain, som gästspelade på teater Scharazad i början av 80-talet och då lånade min lägenhet på Klippgatan. Jag minns att han bedömde min konst. Han skalade av den, valde ut en detalj och sa att i så fall kunde den vara intressant, annars förmodligen inte. Han var frank, men på ett väldigt charmant sätt. Hans fru var ikonmålare. De hade emigrerat till Paris.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...