Fortsätt till huvudinnehåll

Lussebulle med mögelost och tindra

Så hade vi då ett gott samtal som avlsutning på scenisk gestaltning vid Lärarhögskolan. Gott i dubble bemärkelse. Mögelostsmeten som Anna rört ihop och de små söta rödakorsethjärtana gifte sig i munnen på mig tillsammans med den halvsöta ekologiska vinglöggen vid namn Tindra. Som avslutning de väl blanserade mandarinerna som Sofia medtagit. De fräshade upp munhålan från mögel och fick takarna att glimma i takt med tindraglöggens allt avtagande alkoholpåverkan. Men det här var ju bara det uppenbara i samtalet.
Det bestående är jonglerandet mellan våra tankar och upplevelser som vi delade med oss av. På väg till träffen kände jag mig som värsta "fan vad heter det där konstiga ordet nu då som låter som en operatitel meta...mozzapat.. nej jag ger upp men det betyder människo-ogillare". Var så himla förbannad på alla slöa individer som bara gör det de absolut måste eller än mindre. Då talar jag inte om eleverna i skolan jag arbetar jag talar om vuxna. När jag ställde mig upp för en gammal tant på tunnelbanan, blev hon så sjukt förvånad, tackade mig med blickar under hela resan därefter till Thorhildsplan. Vad är det som har hänt i vårt samhälle. Jag gillar det inte.
Men jag gillade samtalet vi hade i det svarta rummet. Det gav mig något och jag ser fram emot kursen i Konflikthantering. Så ska jag då skriva min fortfölj. Eller fylla min fortfölj. Har ännu inte bestämt mig för om det ska vara en äkta i läder som blir snyggare ju mer man sliter den och som står emot våta och slag. Eller ska jag ta en med aluminium, kylig och evigt hållbar. Stryka medhårs, skriva det som förväntas av mig, en aning personligt en aning kritiskt och en aning uppriktigt... Hm ska fundera på saken, så som jag nu för tiden gör efter KBT och anra samhällsinsatser för att tygla min impulsivitet. På gränsen till medioker blir jag nog emellanåt. Men jag mår bra, min familj mår bra och jag har ju kvar impulsiviteten när minst jag anar det...
Ska väcka sonen nu för att lyssna på radions kalender och sedan glida över till TV-sändningen, ska banne mig skriva ett manus till nästa års kalender så jag har gjort något för att undvika en ytterligare skitkalender.

Kommentarer

Anonym sa…
äntligen har jag lyckats lägga in kommentar som jag tror att jag tog bort för det var så pinsamt att det stod 0 hela tiden...

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...