Fortsätt till huvudinnehåll

Dramakurs i livet: Dramawise

Dramakurs i livet: Lussebulle med mögelost och tindra

Innehåll i den bok av John O'Toole and Brad Haseman,  som vi jobbat praktiskt med på den här kursen  i scenisk gestaltande. Boken finns inte översatt till svenska

The Elements of drama: 


The human context
Relationships and role developing role motivation

Dramatic tension
tension of the task, of relationships, of surprise, of mystery

Focusing
focusing the action, framing the action,  focusing the dramatic moment

Place and Space
the space aspects of a place the space,

Time Narrative
time in action: the goya drama aspects of time tempo and timing

Language
the language of drama, language and image voice.

Movement
images in action
Movement and stillness Expressive movement.

Mood
creating mood mood and tension

Symbols s
symbols and meaning dramatic symbols

Dramatic meaning
meaning and truth meaning in perspective

Improvisation as art
making a start managing the improvisation

Improvisation towards performance


Elementen i  drama:

Det mänskliga sammanhanget
relationer och dess förhållande
rollutveckling, motivation

Dramatisk spänning
uppgiften, relationer, förvåning, mysteriet

Fokus
fokusera åtgärden,
rama in handlingen, fokusera det dramatiska ögonblicket

Plats och Rum
utrymmet, aspekter av ett ställe

Tid berättandet,
tid i aktion: tid tempo och timing och

Språket i drama,
språk och bild röst.

Movement
bilder i rörelse
Rörelse och stillhet  rörelseuttryck.

Stämning
skapa stämning sinnestillstånd och spänning

Symboler
symboler och betyder

Dramatiska symboler
dramatisk betydelse
mening och sanning mening i perspektiv

Improvisation som konst
gör en start hantera improvisation
Improvisation mot prestanda



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten. Vigdis Aune , førsteamanuensis vid Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, Trondheim besökte Stockholm i veckan. Ett nyligen genomfört praktikbaserat forsk-ningsprojekt presenterades genom en dokumentärfilm av processen och resultatet av dokumentärteaterfilmen Vår Frues Folk Forestilling (2014-16) vid ett forskarseminarium vid Stockholms universitet. Diskussionen över resultatet kommer presenteras senare av Aune. Vill man se själva teaterfilmen kan man göra det på Vimeo: https://vimeo.com/138300153 Aune värnar den genuina praktiska kunskapen inom sitt forsknigsfält genom att hävda dess autonoma rätt i den vetenskapliga processen såsom konstnärligt uttryck. Vetenskapsförmedlandet i form av konst måste kunna byta ut delar, menar Aune som nämner att förslagsvis 50% av examensarbetet i en doktorsexamen mycket väl kunde bestå av det konstnärliga uttrycket. Detta tycks mig ...