Litteraturlista för kursen
Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.)
Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.)
Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet.
Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling
och
Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur.
(327 sid.)
Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.)
Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber
Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid)
Valbar litteratur
Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker
Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn: Friare Liv. (180 sidor)
Darj F. & Bromseth J. red. (2010) NORMKRITISK PEDAGOGIK - makt, utbildning och strategier för förändring (ges ut av Uppsala universitet i mars) om du får tag i den här så kan den ersätta Nordenmark & Roséns bok
En första läsinstruktion att ha med sig när du läser
Svara med en mening per fråga på:
1. Vad handlar boken om
2. Vad vill författaren säga om det
3. Vad tycker du
Länkar för begagnad litteratur:
http://www.kurslitteratur.se
http://www.bokborsen.se
Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.)
Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.)
Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet.
Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling
och
Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur.
(327 sid.)
Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.)
Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber
Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid)
Valbar litteratur
Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker
Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn: Friare Liv. (180 sidor)
Darj F. & Bromseth J. red. (2010) NORMKRITISK PEDAGOGIK - makt, utbildning och strategier för förändring (ges ut av Uppsala universitet i mars) om du får tag i den här så kan den ersätta Nordenmark & Roséns bok
En första läsinstruktion att ha med sig när du läser
Svara med en mening per fråga på:
1. Vad handlar boken om
2. Vad vill författaren säga om det
3. Vad tycker du
Länkar för begagnad litteratur:
http://www.kurslitteratur.se
http://www.bokborsen.se
Kommentarer