Fortsätt till huvudinnehåll

Att reflektera något utan ljuskällan

Ja rubriken satt jag och grunnade på en stund. Jag har svårt att reflektera i nuläget. Jag vet att jag efter att ha läst Boal blev fylld av reflektioner och aha-upplevelser. Dessa spred jag på lösa papperslappar. Måste städa skrivbordet, kistan, hyllan och väskan, och finna dessa spontana uttryck.

Men innan dess kan jag ju leta på nätet, efter mina spontana uttryck: fann detta på facebook under min profil.


Läste Augusto Boal igen. Inser hur otroligt mycket jag minns från den boken utan att begripa att det var hans berättelser allihopa. Som jag sedan berättat för Fyran när han vill göra Jackassfilmer och jag berättar om osynlig teater och vad det innebär och vad man bör undvika. Häftigt. Att många av övningarna ju ligger till grund för Keith Johnson och teatersport men att han valt ett annat utgångsläge och därmed ett annat vokabulär. Revolutionen av självet snarare än av omgivningen.
Boals bok är från 70-talet, han berättar att Haitis främsta exportvara är blod, han frågar sig varför vi inte frågoar oss vem som producerar blod för att exportera det. Skamligt, så jävla skamligt detta förbannade kapitalistiska system.

Så där det får räcka, nu skajag organisera frågorna 1-3 gällande litteraturen och mina svar till dessa.

I boken Samhälle utan skola Lögnen om skolans nödvändighet av Ivan Illich står om Paulo Freire. Han upptäckte att vilken vuxen som helst kan lära sig läsa på omkring fyrtio timmar om de första ord han eller hon dechiffrerar är laddade med politiskt innehåll. boken jag hänvisade till är från 1970. Där står vidare om myten om värdenas mätbarhet. De institutionaliserade värden skolan förmedlar är kvantifierade. Skolan inför de unga i en värld där allting kan mätas, inklusive deras fantasi, ja till och med människan själv. Skolan gör anspråk på att uppdela kunskapen i ämnen, att i eleven bygga in en lärokurs. Människor som underkastar sig andras normer för att mäta sin egen personlighet  tillämpar snart samma måttstock på sig själva. Människor som har skolats ner till den rätta  formatet låter den omätliga erfarenheten glida sig ur händerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...