Fortsätt till huvudinnehåll

Läsa med alla sinnen

Fick en gratistidning strax före jul som kändes som ett kap då jag fann på omslaget att den faktiskt kostade ca. 70 spänn om man köpt den i butik. Det tycktes vara ett temanummer om informationsflödets acceleration och människans oförmåga att hänga med. Djupläsning och koncentration i läsningen återkom oavbrutet. Man menade att internet-läsnadet försvårade annan djupläsning. Som om vita ark med svarta figurer, symboler för ljud och ord och förstås begrepp skulle då vara norm. Att läsa linjärt, från vänster till höger, bläddra, och läsa vidare...

Skumt att man skyller internet för det?

Har märkt att barnen de mina är mer rörliga i skallen när det handlar om att ta in information, de tycks inte läsa linjert utan snarare som om informationen kom på notis-lappar eller flikar lager på lager. Eller som Fyran som endast läser Manga för tillfället, från höger till vänster. Han tycks mig väldigt koncentrerad och djupläsande. Men skulle han klassas som det?

Vad är man egentligen ute efter? Jag drar öronen åt mig så fort man beskriver internet som något hälsoskadligt i sig. Så klart jaggör eftersom jag varje morgon efter kaffeintaget börjar med en stund vid datorn, borde kanske ut och lubba nu istället och få igång blodcirkulationen, men jag är ju liksom inne i ett djup-funderande.
Däremot är läsandet i sig skönt som en kontrast. Jag fann funderingar av en kvinna Lena Andersson, från 2001 på någon språkblogg, väl värda att citera:

"Broms i en värld där allt går fort.
Läsandet och skrivandet utgör en broms i en värld där allt går fort.
Om man bara använder ögonen när man läser och inte ger akt på sin inre mottagning av texten tror jag det är svårt att förhålla sig kritisk hållning till texten och dess budskap. Min långsamma läsning hänger troligen ihop med att jag ständigt är på min vakt mot manipulation."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...