Fortsätt till huvudinnehåll

Varför bar man mask under antikens dramer?

Teaterhistorien när man utgår från skriven text härstammar från Dionysoskulten flera hundra år före vår tideräkning. Myten om Dionysos är den att han var en bastard. Zeus var hans far och hans mor var Semele. Zeus fru Hera dödade Semele som var dotter till en titan, Tyros, nästan som Tyra min dotter, som jag ibland kallar för TyraTyrann. Hur som helst Rhea lyckades rädda Dionysos och förde honom till hans moster Ino och hennes man kung av Thebe Athamas.  För säkerhets skull då det var rädda för den svartsjuka Hera klädde de ut Dionysos till flicka, för att han inte skulle bli funnen. Låter lite som snövit det här va? Jodå för här kommer fortsättningen. Hera gav inte upp sitt letande efter Dionysos utan fann honom och såg till att göra fosterföräldrarna galna.

Zeus ville skydda sin avkomma varför han förvandlade Dionysos till en bock. Dionysos förflyttades åter till nymferna vid berget Nysa. Där fick han så småningom tillbaka sin mänskliga skepnad förutom de två små bockhornen som hand fick leva med. Det var vid den här tiden han lärde sig odla vin. Så småningom bröt han upp från de fromma nymferna och slog följe med vildare kvinnor och sägs ha utkämpat slagfält tillsammans med sin vilda arme av banditer bestående av satyrer och lokala krigarförmågor om så nödgades som i Egypten; amazoner.  Då han kom till Indien dödade han allt om kom i hans väg, han var demonisk, på grund av att Hera tidigare gjort honom galen.  Hur som helst, Rhea lyckades frigöra honom från trolldomen varpå han mot slutet av sitt liv visade empati då han lyckades återuppliva sin mor Semele och gav henne nytt namn för att på sätt skydda henne från tidigare mordförsök, Thyone blev hennes namn. VIlken gud va? Som ska vara teaterns ciceron. Bevare-mig-väl! Jag har dock fått mig en funderare. Vill tro att myten uttrycker den urkraft som teater har med sig! Den estetiska dimensionens upplevelse via sinnena.

Ingen säger sig veta varför man använde mask under dionysosspelen, likaså att det var bara män och att dessa då fick spela kvinnor. Kanske var det för att efterlikna myten om Dionysos. Han som fick klä sig som kvinna för att undvika döden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...