Fortsätt till huvudinnehåll

Pantomim eller bara mim?

Nu läser jag även teaterhistoria på distans vid Stockholms universitet, en underbart stimulerande kurs. Vid första träffen (utav 3) fick vi två föreläsningar av en ung Erik M. som var sympatisk men lätt besvärad över att behöva föredra något han kanske själv inte för så länge sedan hade själv blivit föreläst. Jag klandrar honom inte! Han hade gjort det bästa av situationen. Den andre föreläsaren var en äldre herre som lyste av glöd för det han ville förmedla till oss, hans namn; Willmar Sauter. Man blev så glad över hans engagemang.

Han fick frågan flera gånger avseende mim eller pantomim. Jag minns inte hur han förklarade det, men jag slog upp ordet i SAOB och fick följande förklaring


PANTOMIM pan¹tωmi⁴m 
1796–1936 (återgivande vulgärt uttal)

av lat. pantomimus, pantomimiker, pantomim,

av gr. παντόμμος, som härmar allt; av

PANTO- o. MIM. Formen -min torde bero på påvärkan av MIN



 i antikens Rom: skådespelare som (ensam) åskådliggjorde styckets hela handling blott med hjälp av min spel o. åtbörder, aktör i en pantomim ((1824). 
Agilius Septemtrio, som under Caracalla kröntes i Rom såsom sin tids förste pantomim.


skådespel l. teaterstycke l. scen o. d. med vanl. bl. en agerande, som (spelar samtliga roller o.) åskådliggör händelseförloppet uteslutande med hjälp av (minspel o.) åtbörder (o. dans); särsk. om dylik scenisk framställning i antikens Rom; äv. i totalitetsbemärkelse, om konstformen; 

äv.: stumt spel. Cook 2Resa 222 (1783). 

STRINDBERG Julie XVIII (1888). Pantomimen var dans enligt antikt språkbruk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Drama - forum och rollspel med didaktisk inriktning

Litteraturlista för kursen Boal, A. (1992). Games for actors and non-actors. Oxford: Routledge. (247 sid.) Byréus, K. (2001). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Utbildningsförlaget. (180 sid.) Byréus, K. (1998). Stormens öga. Stockholm: Folkhälsoinstitutet. Grünbaum& Lepp Dracon i skolan, Drama, konflikthantering och medling och Lennér-Axelsson, B. & Tylefors, J. (1996). Om konflikter. Stockholm: Natur och Kultur. (327 sid.) Nilsson, B. & Waldemarsson, A-K. (1991) Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitte-ratur. (141sid.) Nordenmark, L. & Rosén M. (2009) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola Stockholm: Liber Steinberg (1994) Aktiva värderingar för 2000-talet (150 sid) Valbar litteratur Engelstad A.(2001) De undertryktes teater, Når tilskueren blir deltaker Rosenberg, Marshall, B (2003) Lära för livet. Nonviolent communication i skolan; för bättre resultat, färre konflikter och fördjupade relationer. Svensbyn...

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...