Fortsätt till huvudinnehåll

Pantomim eller bara mim?

Nu läser jag även teaterhistoria på distans vid Stockholms universitet, en underbart stimulerande kurs. Vid första träffen (utav 3) fick vi två föreläsningar av en ung Erik M. som var sympatisk men lätt besvärad över att behöva föredra något han kanske själv inte för så länge sedan hade själv blivit föreläst. Jag klandrar honom inte! Han hade gjort det bästa av situationen. Den andre föreläsaren var en äldre herre som lyste av glöd för det han ville förmedla till oss, hans namn; Willmar Sauter. Man blev så glad över hans engagemang.

Han fick frågan flera gånger avseende mim eller pantomim. Jag minns inte hur han förklarade det, men jag slog upp ordet i SAOB och fick följande förklaring


PANTOMIM pan¹tωmi⁴m 
1796–1936 (återgivande vulgärt uttal)

av lat. pantomimus, pantomimiker, pantomim,

av gr. παντόμμος, som härmar allt; av

PANTO- o. MIM. Formen -min torde bero på påvärkan av MIN



 i antikens Rom: skådespelare som (ensam) åskådliggjorde styckets hela handling blott med hjälp av min spel o. åtbörder, aktör i en pantomim ((1824). 
Agilius Septemtrio, som under Caracalla kröntes i Rom såsom sin tids förste pantomim.


skådespel l. teaterstycke l. scen o. d. med vanl. bl. en agerande, som (spelar samtliga roller o.) åskådliggör händelseförloppet uteslutande med hjälp av (minspel o.) åtbörder (o. dans); särsk. om dylik scenisk framställning i antikens Rom; äv. i totalitetsbemärkelse, om konstformen; 

äv.: stumt spel. Cook 2Resa 222 (1783). 

STRINDBERG Julie XVIII (1888). Pantomimen var dans enligt antikt språkbruk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten. Vigdis Aune , førsteamanuensis vid Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, Trondheim besökte Stockholm i veckan. Ett nyligen genomfört praktikbaserat forsk-ningsprojekt presenterades genom en dokumentärfilm av processen och resultatet av dokumentärteaterfilmen Vår Frues Folk Forestilling (2014-16) vid ett forskarseminarium vid Stockholms universitet. Diskussionen över resultatet kommer presenteras senare av Aune. Vill man se själva teaterfilmen kan man göra det på Vimeo: https://vimeo.com/138300153 Aune värnar den genuina praktiska kunskapen inom sitt forsknigsfält genom att hävda dess autonoma rätt i den vetenskapliga processen såsom konstnärligt uttryck. Vetenskapsförmedlandet i form av konst måste kunna byta ut delar, menar Aune som nämner att förslagsvis 50% av examensarbetet i en doktorsexamen mycket väl kunde bestå av det konstnärliga uttrycket. Detta tycks mig ...