Går en kurs som arrangeras av en annan institution varför jag är osäker om jag ska reflektera i bloggen "dramakurs i livet" eller om jag ska skapa en egen. Det är sagt att vi ska skapa en portfölj, som slutlig uppgift tillsammans med en inlämningsuppgift om perception och sensomotoriska förklaringar kopplade till övningar samt avslutningsvis en heldag då föreställning skall skapas.
Det får mig att tänka på Gino Samil vars specialitet var att skapa en föreställning med hur hopplösa förutsättningar som helst på väldigt kort tid. Han har lärt mig massor, inte bara double-kick och rytmiska reaktioner synkront för att skapa humor utan även att ta till vara på vad man har. För att inte tala om kalssisk commedia dell arte. Jag minns särskilt när vi skulle öva in några klassiska cirkussketcher. Där jag var den sura direktören och som beställt en spegel som förstås krashar och de två clownerna ska få det att se ut som om spegeln fortfarande finns där. En enkel övning man ofta har in börja av en dramakurs. Men vad jag då minns var att man inte skulle visa något naket på scenen det var för privat. Därför sydde vi garn som stack ut ur sockorna för att illustrera håriga ben. Knasigt! Roligt! Formade mina vägval.
Innan jag fattar det slutgiltiga ödet för min portfölj ska jag lista den förelagda litteraturen här nedan:
Det får mig att tänka på Gino Samil vars specialitet var att skapa en föreställning med hur hopplösa förutsättningar som helst på väldigt kort tid. Han har lärt mig massor, inte bara double-kick och rytmiska reaktioner synkront för att skapa humor utan även att ta till vara på vad man har. För att inte tala om kalssisk commedia dell arte. Jag minns särskilt när vi skulle öva in några klassiska cirkussketcher. Där jag var den sura direktören och som beställt en spegel som förstås krashar och de två clownerna ska få det att se ut som om spegeln fortfarande finns där. En enkel övning man ofta har in börja av en dramakurs. Men vad jag då minns var att man inte skulle visa något naket på scenen det var för privat. Därför sydde vi garn som stack ut ur sockorna för att illustrera håriga ben. Knasigt! Roligt! Formade mina vägval.
Innan jag fattar det slutgiltiga ödet för min portfölj ska jag lista den förelagda litteraturen här nedan:
Med hittills menades till den 17 oktober då uppgiften skulle lämnas in.
Stockholms Universitet
Institutionen för barn och
utbildningsvetenskap (BUV)
Avdelningen för
fritidspedagogik/fritidshemspedagogik(FRIA)
Konradsbergsgatan 1
10691 Stockholm
2012-10-17
MIN UPPFATTNINGSFÖRMÅGA
”SO FAR”
Groove; en känsla av rytmisk energi som
gör att man vill röra sig till musiken.
Jag har sökt mig till den här kursen vid
Stockholms universitet på grund av att jag själv aldrig upplevde det där
omtalade ’groovet’ när jag själv gick i skolan.
Så fort det handlade om rytmik eller
koordination så blev jag istället stel som en pinne. Jag blev klumpigare än
vanligt och det hände ofta att det bara låste sig för mig. Jag kunde inte tänka
mig ur situationen och inte heller slappna av och bara känna in vad som kändes
rätt.
Jag har förstått nu efter ett par gånger
på den här kursen i musik/drama/rörelse att det inte är något nämnvärt fel på
mig. Jag ska lita på min magkänsla! Det tycks mig som att de övningar jag
skulle klara av i barndomen inte utgick ifrån mig. De utgick från någon
entusiastisk lärare som gått på kurs och förälskat sig i Dalcroz, och introducerat rytmik som skulle ge eleven “precision, smidighet och skönhet i sina rörelser
kroppen aktiv genom ständig återkommande träning i rytmik förbättrar
elevens precision, smidighet och skönhet i sina rörelser”. Jag har sällan känt mig så ful som när skolfröken
tog fram tamburinen och började slå och prata konstigt, ta-ta ta-te –ta och jag
bara försökte hålla ut, smälta in, inte göra ljud när de andra var tysta. Det
var inte lustfyllt det var stressfullt och på gränsen till ångestladdat. “Eleverna lär sig lätt att behärska
polyrytmik och andra komplicerade rytmer genom kroppsövningar. Rytmik är en
gruppmetodik där eleven måste anpassa sig till de övriga i gruppen. Han måste
också anpassa sig till rummet, tiden och formen. När eleven ser en musiksymbol
i skrift ska de förknippa den med en kinestetisk upplevelse.” Bara det att
om inte leken, lusten och den inre egna motivationen finns där så faller allt
pladask! Min erfarenhet är att elever lär sig om de är involverade, om de är
med på tåget om deras upplevelse respekteras och värdesätts som om de vore
värda lika mycket som en vuxen.
Jag lyckades kommunicera lust och lek
via skapande dramatik till mina klasskamrater varje fredag eftermiddag när vi
hade något som kallades Roliga timmen. Hur kom det sig? Teater har alltid varit
roligt för mig. Jag minns så väl hur jag och två andra kamrater höll låda i en
timme på fredagen. Då var jag en helt
annan person, därför att jag förstod, jag hade delvis kontroll, jag kände mig
duglig; och jag fick gensvar, de andra eleverna skrattade och applåderade. Det
fanns ett utrymme för fantasi och improvisation. Normen var inte rådande utan
skulle gärna ifrågasättas. Men bara just där i den roliga timmen. För övrig var
jag vänsterhänt och blev oftast efter i utvecklingen jämfört med normen. Man
skulle kunna knyta rosett, knäppa en knapp, spika i en spik, vilket
organiserades i lekskolan för att säkerställa barnens utvecklingskurva. Även där kände jag mig som en Alien. För att
inte tala om mellanstadietiden när jazzdansen gjorde sitt intåg i skolans
värld. Koreografi som baserades på; höger fot, 2, 3,4,5,6,7,8 och höger arm, 2,3,4,5,6,7,8….
Därför att det faller sig naturligt för högerhänta att starta med höger fot.
Jag har fått jobba i motvind, jag har varit minoriteten. Att sedan dessutom ha
adhd (diagnostiserad först efter 40 års ålder) gjorde inte saken lättare. Men i
det fallet tycker jag skolan var bättre förr. Det här var på slutet av 60-talet
och det fanns utrymme för improvisation. En speciallärare fångade upp mig och
lärde mig, vokaler, stavelser, multiplikation och förstod vad mina luckor var.
På tre månader var jag ikapp den normala kurvan och kunde gå vidare i skolans
stadier som alla andra. Men vad vi än
håller på med och fördjupar oss i så är mångfalden och variationen samt
tidsaspekten att möjliggöra upprepning för att skapa förtrolighet och rutin en
förutsättning för att tillgodogöra allas behov i den skola vi skapat att
omfatta oss alla för en bättre framtid.
Genom alla sinnen och med kroppsliga
rörelser, barnteater, barndans, eller sensomotorisk träning som innebär att man utgår från primitiva reflexer som inte getts möjlighet
att utvecklas och skapar ett personligt träningsprogram utifrån det för att
utveckla nya rörelsemönster. Man får upprepa tidiga rörelser och skapa nya
kopplingar i hjärnans nervsystem och automatisera de naturliga rörelsemönstren
för att skapa nya förutsättningar för inlärning - kan vi
skapa en skola som bygger på att ta
tillvara hela människan. Puh det där var
en bauta-lång meningsbyggnad! Hur som
helst! Dessa tillvägagångssätt som märkligt nog inte är de normgivande i dagens
skolvärld aktiverar objektet (eleven) till att vara subjektet. Dessvärre råder
fortfarande gammalmodiga ideal, att ena-handa stimulera tankeverksamheten, det
kognitiva och fullständigt försumma kroppens behov av rörelse och sinnenas längtan
efter konst som förstärkning av upplevelser som med sin varseblivning tränger
djupare in i individen. Avsaknaden av drama (att göra) är så tydlig i dagens
skola där barnen inte kan sitta stilla för då somnar de eller så har de kryp i
kroppen och bara måste röra på sig men får inte, eller kan inte. Tänk att vi är
så oförmögna att förändra vår skola som inte är något annat än en
förvaringsplats i dagsläget. En allt trängre sådan. Det finns förstås undantag,
goda exempel, men i det stora hela verkar vi ha gått bort oss, så vilse i
pannkakan.
När man läser om reform-pedagogerna från
förrförra seklet och inser att de var modernare i tanken än vad vi är idag då
blir man besviken. Som John Dewey som så tydligt formulerat nyttan och faran
med att bedöma elever och huruvida dessa bedömningar över huvud taget är något
att förlita sig på. ”Att förbereda barn
för ett framtida liv innebär att man låter barnen förfoga över sig själva. Det
betyder att man fostrar dem så, att de har full tillgång till hela sin
kapacitet. Ögon, öron och händer skall vara redskap färdiga att användas.
Omdömet skall kunna fatta de betingelser som barnen måste arbeta under och den
praktiska organisationsförmågan skall vara uppövad så att den kan användas så
väl och så effektivt som möjligt. ”Omvärlden uppmärksammas med våra sinnen
och bearbetas genom tänkandet. Det innebär att tankeprocesser och
sinnesaktivitet är lika viktiga och är själva grunden för skolans arbete. Vi
måste värna det holistiska synsättet där den estetiska läroprocessen inte
ignoreras eller banaliseras utan erkänns som upplevelsebaserade erfarenheter av
stor vikt och som kan föräras om man lär sig teknikerna och därefter övar upp
sig.
Därmed kräver de estetiska
inriktningarna sitt egna ämne om man nu envisas med att behålla kursplaner
baserade på ämnesindelningar förstelnade
och etablerade under en kort historisk
tidsram med tanke på att dess norm tas
för naturlag varför drama fortfarande inte accepterats som ett självständigt
ämne i svensk grundskola
Länkar på internet och litteraturhänvisning:
Dalcroze E, (1997) Rytm, musik och utbildning, KMH förl.
Stockholm (282 s)
Fristående
kurs UE 2053 15 hp. Barn och ungdomsvetenskapliga institutioen hösten
2012-11-21 Handledare Gudrun Schön Johansson och Sigyn Knutsson
Marie Umerkajeff - Portfölj som kanske inte visar alla de bilder jag lagt in då jag måste uppgradera mitt konto på google+
Första flärpen på denna turkosa konstläderfåtölj innehåller
mina kaotiska anteckningar från lektionerna. Värst var det nog vid andra tillfället
när jag hade problem med pennan. Det hade tjejen som jag gjorde mina övningar
med också. Hon hade svettiga händer och var lite nervös. Hon försvann till
tredje gången. Men då hade det tillkommit några andra. Sammanlagt blev vi sex
stycken kvar.
Det här är en anteckning från andra tillfället när pennan
inte fungerande utan jag var tvungen att spotta på pennan för att få ut
det sista svarta bläcket. Leken vi lekte har jag läst om i Pedagogiskt Drama
men avfärdat som tramsig. Nu gjorde vi den och den roade inte bara mig utan
alla de andra deltagarna också. Den fick igång oss och man glömde av blyghet
och blev varm i kläderna. Att den dessutom kunde skapa en diskussion då den
hade anor från 1700-talet då man inte hade elektricitet gjorde den ännu mer
värdefull. Den leken finns nu i min repertoar för uppvärmningslekar.
Mitt i cirkeln står det flirta. Det var så att Sigyn har
utvecklat leken och för att beskriva det så sa hon att ”det är alldeles för
mycket tungt allvar omkring oss, vi måste njuta mer av livet, vi måste flirta”
Så vänder hon sig till mig och frågar, brukar du flirta? Ja, jag flirtar med
alla svarar jag då. För så är det. Jag kan flirta med grannens bebis, eller min
fasters hund eller med mina elever, om de är bekväma med mig. Men jag undviker
att flirta med de människor som skulle kunna missförstå min flirt för att vara
något annat än just glimten i ögat och ett samförstånd att vis ser varandra.
Det handlar om ett förhållningssätt som jag tycker ärr otroligt viktigt. Jag
tror att det är väldigt viktigt att behandla alla som om de var lika mycket
värda. Barn tycks som inte lika värdefulla som vuxna. Eller snarare de anses
inte som det. För om de gjorde det skulle inte deras arbetsplatser se ut som de
gör.
Firtande lärare i
aktion. Drama är ett skolämne inom IB såsom Musik och Bild är det i den svenska
skolan.
Så
–
har
hon hypnotiserat dem för att kunna påverka dem näst intill övergreppskänsla?
Nej självklart inte, det var ett olämpligt
skämt, det borde jag inte uttrycka!
Jag tycker egentligen att den här pratbubblan
är alldeles för grov men jag försöker vidga mitt sätt att förmedla något som en
del av den här portföljen jag bär på. Jag har lagt an tonen på fortsatta fack
att undersöka. Nu kanske du inte skrattar åt det här, du kanske sätter en klump
i halsen. Skrattade du har vi kommunicerat. Den effektivaste kommunikation som
finns – ett skratt mellan två människor. Satte du i halsen har jag provocerat
dig. Frågan är vad min avsikt är, är det spekulativt, vill jag utmärka mig så
till den milda grad att ingen kan placera mina fack i något speciellt fack
eller vad handlar det om. Just nu vet jag inte. Jag bara skriver, jag är i ett
flow helt enkelt.
Så barnen som ligger ner gör det för att de gör
en ”power nap”. Något som jag avslutar alla mina pass med. Något jag lärde mig
i teaterskolan på 70-talet. Då var det en avspänningsövning som lovade att det
motsvarade 8 timmars sömn om man gjorde det på det sätt som var tänkt. Det vill
säga med total närvaro men med en kropp så pass avspänd så att den kunde vila
som den gör vid sömn.
Det här tror jag att vi pratade om sist vi
träffade Sigyn. En underbar diskussion som bara flöt på. Inga anteckningar från
det tillfället.
Däremot
finns anteckningar från allra första tillfället. Då ombads vi att skriva vad vi
hade för målsättning med den här kursen.
Gröten
kockar över och rockringar som gjorde ljud, även dessa lekar och impulser har
inspirerat mig i mitt arbete som dramalärare.
Varannan
gång drama varannan gång musik och rytmik – rörelse vid alla tillfällen.
När jag undervisar i drama inleder jag alltid
mitt arbete med alla sinnen, ha trodde jag ja, känner mig nästan generad att
jag glömt bort så mycket från tidigare studier och bara matade på likt en
ångmaskin.
Se hjärnkartan här nedan som eleverna gjort
utifrån mina instruktioner.
Framöver kommer jag att utforma uppgiften mer
vetenskapligt genom att föra in alla de sinnen vi lärt oss att ha i åtanke vid så
förutom våra fem sinnen kommer jag fortsättpedagogiskt arbete med barngrupper.
Så förutom de fem sinnen som finns här på
bilden och som jag brukar skapa improvisationer kring kommer jag framöver på
grund av den här kursen även lära ut att vi har ett vestibulärt och ett kinestetiskt
sinne.
För att inte tala om mitt nya självförtroende
för rytmik
Invisibility
Invisibility is the
best advantage.
But if forced to a
confrontating Ming Dao
Den musiska människan och den estetiska
läroprocessen känns också som nya upptäckter på så sätt att de klargjort och
satt ord på vad det är som förmedlas genom de estetiska ämnena.
Estetica: Av nylat. æsthetica, efter mönstret
av andra vetenskapsnamn på -ica, gr. -ική, bildat av gr. αἰσϑητικός, adj. till τὰ αἰσϑητά, det sinnliga,
till αἰσϑέσϑαι, förnimma
Estetisk=Sinnlig
Begreppet
Förtryck
Katrin
Byréus lärare och dramapedagog och
författare till en bok om forumspel, har missat att analysera begreppet enligt
min mening. trots at hon kallar boken Du har huvudrollen I ditt liv (1990).
Författaren har inspirerats av Augusto
Boal som är känd för “Theatre of the Opressed” där forumteater är en av
beståndsdelarna. Boal har beskrivit många olika övningar som han arbetat fram
med sina skådespelare i Sao Paulo för att undvika slentrian och mekanisk
upprepning både vad gäller kroppslig och mental sådan. Dessa
övningar har kommit till i stunden, då behovet i gruppen funnits vilket
gör att de känns otroligt autentiska och enkla att upprepa och iscensätta
i praktiken 30 år senare. Hans strävansmål är beundransvärd för dess genuinitet
och helhetssyn. Byreus har använt sig av dessa samt väldigt många begrepp och
övningar från John Steinbergs “Aktiva värderingar” som haft stor
genomslagskraft på lärare och fritidsledares utbildningsdagar under 90-talet.
Jag minns själv flera tillfällen då jag fått genomgå övningar som; heta stolen,
fyra hörnsövning och andra rangordningsövningar med mindre lyckat resultat.
Därmed inte sagt att jag inte tycker aktiva värderingar är av stor vikt. Själv
använder jag mig av just Stenibergs övningar, men inte som en metod utan som
ett förhållnigssätt. Det vill säga de finns med mig ständigt och inte som en
snabbinsats för att “fixa” något som tyvärr sedan faller i glömska eller inte
alls klarar av att på ett genuint sätt tackla problematiken. Den här boken är
väldigt praktisk vilket är bra. Men jag har svårt att tycka om den. Jag
föredrar originalkällan som även den är praktisk. Augusto Boal är dessutom så
otroligt vaksam over det han försöker slå sönder, nämligen förtrycket. När Boal
kom till Europa efter att ha suttit fängslad och torterad i sitt hemland
Brasilien på grund av sitt försök till förändring av samhället via
teater, fann han en annan typ av förtryck då Europa var demokratiserat:
Det personliga, och som Boal kallar ’cop in the head’. Vi är våra egna förtryckare. Jag
saknar djupare analysförmåga hos Karin Byreus då hon i vissa övningar omedvetet stimatiserat vissa grupper
varför effekten blir den motsatta till vad hon vill åtstadkomma. Exempelvis “
En grupp som sysslar med sex- och samlevnadsfrågor kan få följande uppgifter:
Det strösta samlenvadsproblemt I Sverige idag. Det största problemet för
homosexuella I dag. Det största problemet med
HIV/Aids idag. Varför formulera dessa meningar? Varför inte beskriva det
mer neutral. Hon synliggör normer och fördomar men tyvärr lyckas hon inte
avväpna dem utan hon befäster dem med sina detaljerade övningar.
Vad hon skulle ha gjort enligt mig är
att stanna vid att diskutera problem I förhållande till samlevnad idag. Att
ifrågasätta normer over huvud taget hade känts mer adekvat för min del. Detta
gör Augusto Boal och likaså Steinberg. Boal var en teatermänniska, det är den
absolut största skillnaden. Byreus använder sig av metodiken medan jag är
intresserad av ämnet och dess element. Det finns många böcker inom Drama som
egentligen bara är redaktionella verk men som uppfattas som originalböcker. Den
här boken är en såan bok. Det är även den nästa.
Kreativitet för att spegla vikten av gemensam
terminologi
Kan man testa någon
i kreativitet? Vi hade en engagerad diskussion om detta och kom aldrig till
något samförstånd annat än att vi kunde alla ha rätt!
Kan man vara för
kreativ? Kan man ha för många idéer. För
varje lösning man finner till en idé kan det finnas väldigt många andra
lösningar. Och om idén inte finner någon vettig lösning kanske man behöver
många idéer. Men för att finna, den för stunden bästa lösning på, den för
stunden bästa idén, behöver man återkoppla den första tanken som fann idén och därmed
är man tillbaka till där man började varför den kreativa processen ofta
illustreras som ett kretslopp.
Utan uppfattningsförmåga,
perception, inlevelseförmåga eller fantasi, förmodligen inga idéer. I de estetiska ämnena tränar man sin
perception och sin fantasi genom olika övningar.
Den kreativa processen inom
konsten är med andra ord cyklisk. När vi uttrycker en lösning föder den en
annan tanke och så är processen åter igång. Inom drama handlar det om att pröva
med sig själv, ”learning by doing” Nya idéer modifieras, kopplas samman med
andra och förändras i oändlighet.
Även om konsten utvecklas
från ens inre kan den kreativa processen vara till hjälp för att sortera upp i
det inre kaoset av ständigt flödande idéer. Så som svar på frågan: Allting går att
lösa, även flödet på idéer om man kan finna ett sätt att sortera, pröva,
betrakta och analysera.
Att skapa och att vara
kreativ har ingen större definitionsskillnad på engelska, to create to be
creative. Där kan jag känna att vi tappat en del av historien då den för oss
kanske känns för religiös. Gud skapade människan
Att skapa kommer förmodligen
ursprungligen från att forma, (engelska shape)
Kreera och vägen till
kreativ via kreaturlig för att frigöra sig från gud har blivit kittet som krävs
för framgång som det verkar. Men om vi då återgår till ordet skapa så får det
mig att tänka på skapande dramatik (creative dramatic) varför jag vill försöka
att fullständigt förstå betydelsen av orden jag använder som begrepp och därför
kom diskussionen om kreativitet att stanna i mitt minne och återberättas här i
portföljen.
SAOB
– KREATURLIG
adj.
(relig. o.
filos., föga br.) till : som har karaktären av l. utgår från l.
står i samband med ngt skapat (l. världsligt), skapad, sinnlig, världslig,
motsatt: gudomlig; stundom övergående i bet.: naturlig. När siälen blifwer ..
förlöst från alla förnufftige, sinnelighe och Creaturlige ting, som icke är
Gudh sielff.
Oxfords dictionary
Creative (adjective): inventive, imaginative, innovative, innovatory,
innovational, experimental, original; artistic, expressive, inspired,
visionary; productive, prolific, fertile; talented, gifted, resourceful,
quick-witted, ingenious, clever, smart; unconventional, unorthodox, unusual,
out of the ordinary; informal blue-sky. ANTONYMS unimaginative, conservative.
Jag tänkte att som Oxfords ordbok undersöka kreativitetens motsats. Jag
sökte och fann en universitets-students laboration kring medvetande och dualism
för att förstå ytterligare. Hen skriver att Descartes förutsätter att kropp och
själ är två skilda ting. Den synen brukar kallas kartesisk dualis. Olika
uttryck kan representera samma sak varför kunskapen om kommunikationens
sammanhang måste vävas in när man avläser exempelvis barn i skolan. “Mentala
saker som uppfattningar, bilder och tankar är vad dom är p g a vad de
representerar och representerar vad de representerar p g a hur de beter sig i
medvetandet. Poängen är att vitt skilda ting som hjärnans tillstånd, en dators
tillstånd, bokstäver på papper, ljud o s v alla kan representera samma sak.”
"Cogito, ergo sum" ("jag tänker
alltså är jag") d v s en fråga om sinnena som vi använder oss av för att
förnimma omvärlden är tillförlitliga? Är det jag upplever genom sinnena den
externa världen eller är det mina representationer som jag upplever? Finns
andra personer? Finns jag? Descartes svar på detta var just: "Cogito, ergo
sum".
Descartes idéer har haft
mycket stor påverkat på efterföljande
filosofier i detta område
och även på dagens kognitionsvetenskap. Men hur kommer då kreativiteten in här.
Jo dess motsats enligt manga är dualismen.
I
en tråd på nätet frågar någon efter motsatsen till kreativ och får följande
förslag
Passiv – nej aktiv – snarare
– destruktiv – nej produktiv – snarare – okreativ…. http://www.argus.nu/foruM/KREATIVITET
Esa Saarinen, finsk filosof
har uttryckt att cynism är motsatsen till kreativitet.
Här kommer nu gensvaret till
mig från Dan Råde som för mig var ett givande gensvar jag. Det är konstruktivt
och det gav mig den energi jag behövde för att slutföra portföljen och förstås
förbättra den avsevärt.
Innan jag skickade den till
dan sökte jag runt på internet efter hans mystiska e-postadress för att finna
detta.
Gensvar av Dan
Du har skapat en personlig
portfölj. Kreativ utformning – där även det visuella är med och berättar vad du
tagit del av, om vad du lärt dig – och vilka estetiska ”trådar” du tänkt infoga
i ditt yrke. Kul att du har med anteckningar! Jag gillar att du hänvisar till
seminarier, och vilka övningar som inspirerat dig, det är något som jag själv
helt glömt bort. Det är bra att du slår ett slag för det praktiska
lärandet! Jag får känslan av din
portfölj att kursen gett dig många olika estetiska tankebanor som du vill
applicera till/med dina elever. T.ex. i nya
upptäckter hur du gestaltar hur du tidigare arbetat med sinnena – och hur
du nu vill ta med vestibulär och kinestetiska i din lärarpraxis. Att du tar med författarna gemensamma drag är också något som jag gillar. Du
skulle dock kunnat skriva lite mer om just det, det blir lite kort. Något som
är både positivt och negativt är att din portfölj innehar något av en
dagbokskaraktär. Den är till för dig, för att du ska förstå – och för att du
kanske ska kunna kika in den om 5 år och se att: ”aha var det så jag tänkte nu,
nu tänker jag så här”. För en utomstående, kan det på sina håll vara svårt att
följa det du delger– eller snarare att se din koppling till litteraturen. T.ex.
i koncept-delen börjar du skriva om kreativitet – och om vår diskussion under
”samtalsseminariet”. Vidare visar du testet som vi fock prova på. Om jag inte
missminner mig handlade diskussionen om kreativitet som något nytt i bemärkelse
nyskapande – eller kreativitet som egenmål eller medel för något annat – och är
kreativitet en ”rörelse” utifrån ett problem som människan vill lösa? Något i
den stilen löpte diskussionen. Det vore kul, när du ändå i portföljen förde
detta på tal, att du skrev lite mer om dina tankar kring vårt ytterst intressanta
samtal.
Jag efterlyser också mer vad tycker
om böckerna. Det framgår visserligen att de har gett dig något, tex sinnena med
fokus på kroppen, och Den musiska
människan verkar utifrån det du skriver vara intressant. Men jag vill ha
mer.
Slutord; Det har varit kul att ha
träffat dig! Du har haft många intressanta tankar och varit som en frisk fläkt
med att delge dig av dem. Det har inte alltid varit lätt att följa dem, för
precis som du sa någon gång, du pratar med många spår parallellt. Man skulle
kanske kunna uttrycka det med att du har en röd tråd i det du talar om. Men tankarna gör så att tråden, på sina håll,
nystar sig. Detta behöver du inte bli ledsen över – detta är i min värld något
positivt. Jag upplever den ”nystande tråden” som en form av närhet till sin
egen tanke- och känslospontanitet. Och att vara närvarande i det är
överhängande sunt, skulle jag tro.
Konsten att
lära barn estetik; en
utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans /
Ingrid Pramling Samuelsson är
professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga åren Maj Asplund Carlsson är universitets-lektor I letteraturvetenskap Bengt Olsson är professor vid Musikhögskolan Niklas
Pramling är doctor I pedagogic på
Pedagogiska institutionene Cecilia Wallerstedt är doktorand vid Högskolan för scen och music.Alla verksamma vid
Göteborgs universtiet
Hur utvecklas
barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att
växa och bli ett pedagogiskt mål i sig? Bokens beskriver arbetet med att
utveckla barns förmågor inom de estetiska områdena musik, poesi och
rörelse/dans. Barnen i boken är mellan två och åtta år. Författarna följer dem
och deras lärare, utifrån en utvecklingspedagogisk ansats, i arbetet med att utveckla
de estetiska förmågorna Allt kan tas upp med barnen, det sublima mot det
sköna, man hänvisar till Fröebler, den fria lekens upphovsman. På
1800-talet utvecklade han pedagogiska idéer som i stort praktiseras än idag.
Han sade att "leken är det kommande livets hjärteblad, ty i leken visa
sig människans djupaste anlag, hennes innersta väsen”. Man talar om det
fröbelska arbetssättet, som innebär att leken är det centrala i verksamheten.
Erfarande, sker
när sinnesintrycken pågår och det bestående intrycket blir erfarenheten.
Naturligt att viss estetik domineras av vissa sinnen. Medan vissa övergripande
koncept gäller alla tre estetiska disciplinerna som en gemensam kärna. Så som
exempelvis rytmik och harmoni. Metasamtal
– öppenhet och tillåtande dialog, hur man frågar och tolkar är avgörande
för barnens meningsskapande. Finna svar till barnens, varför det Riktadhet=
läraren ger barnen möjlighet till vad de ska rikta in sig på, uppmärksammar det
som är viktigt för barnet att utveckla sig i, man riktar barnets uppmärksamhet
mot just det som är av vikt.
Urskiljning
och variation, lärarens ansvar, för att barnen ska förstå lärandets
objekt.
Färdighet
förmåga och förståelse, process och resultat,
Den musiska
människan
Jon Roar Björkvöld är Norsk professor I musikvetenskap.
Lärande måste
slå rot I den egna jorden om det ska kunnagro, växa och blomstra. Musiskt
lärande är ett tvärestetiskt kunskapsområde som behandlar icke-verbala och
verbala uttryck, som formar kunskap genom sinnesupplevelser som kombinerar ett
lekfullt och experimenterande förhållnings- och arbetssätt med reflekterande.
Begreppet musisk kommer från den grekiska mytologin och som är ett sammanfattande
begrepp för skapande verksamhet med tydlig pedagogisk knytning till
sinnesupplevelser.Guden Zeus som skapade muserna (ett sorts gudomligt väsen)
och gav dem förmågan att utövamudidks konster I dans, sang och diktning. På så
vis fick universum de roster som saknades, roster som I sin tur kan skapa nya
universum av inre bilder och föreställningar.
Enligt honom
så fångar barnet själva livet med sin blick och håller den så stadigt fast som
bara ett spädbarn kan. “det trycket måste
vi ta vara på, vi måste förvalta den glädje barn har av att leva,. Barn söker
efter skönhet och kreativa möjligheter I allt, det är deras väg till kunskap….
Sett ur barnets perspektiv finns det en estetisk dimensioni allting
Människan lär och skapar i spontana processer där korrespondensen mellan tanke,
kropp och känsla ger kunskaps-processen djup och varaktighet. Kunskapsområdet
Musiskt lärande har en gemensam kärna – puls, rytm och rörelse. Det baserar sig
vidare på både verbala och icke-verbala uttryck och formar kunskap genom
sinnesupplevelser och är redskap och stimulans för människans allsidiga
utveckling. Det gör oss också medvetna om vilka vi är och vilka möjligheter vi
har. Men om vi ska stärka ämnena så måste vi först stärka människan. Männsikan förnimmer
I helheter, sinnena hänger ihop, det ska vi ta med oss In i skolan.
Undervisa i pedagogiskt
drama
Viveka Rasmussen och Bodil Erberth som båda är
lärarutbildare I drama.
Det här är en
lärobok I ämnet drama för lärare. Då kan det kanske vara försvarbart med
redaktionellt arbete. Eller varför det egentligen?
Jag laser
hellre Maud Backéus, Narrenövningar från
1975. Eller erinrar mig min egen teaterutbildning med bland annat Carlo
Barsotti som lärare (han var en av medlemmarna I Teater Narren). För att inte
tala om Gavin Bolton avseende teacher in education eller John & Richard Hodgson för improvisation.
Dan Lipschutz dynamisk pedagogic från 1971 där man kan spåra ursprunget till de
sinnesövningar med tygbitar som han säger sig ha stött på I dåvarande
Sovjetunionen. Dessa övningar återges i den här boken liksom Brian Ways alla
sinnesövningar. Keith Johnsone och hans impro. Som alltid när det är
pedagogiska böcker för pedagoger skrivna av teoretiker så kan referensen vara
andrahandsledet eller hur man uttrycker det. Stanislavkij till exempel nämns
inte annat än I Istavan Pusztais disputation från 2000. I den tredje upplagan har man Mia Marie
Sternudds avhandling om de fyra dramapedagogiska perspektiven som en källa
trots att den här avhandlingen I princip har utgått från den här boken I sitt
upplägg, enligt min personliga åsikt se länken för ytterligare fördjupning.
Det betyder
att källorna blir mindre och mindre klara och därmed saknar reabilitet och även
validitet när man borde hålla sig till originalet.
Skall avsluta
denna läslogg med en positiv reflektion.
Pedagogen och
den musikaliska människan
Mats Uddholm
muskier och pedagog
Den här boken
lånade jag på biblioteket och när jag började läsa den kunde jag inte sluta.
Den var så autentisk. Den här författaren M visste vad han skrev om utifrån ett
innefrånperspektiv. Hans övningar och resonemang passade mitt sätt att tänka.
Jag förstod övningarna, kände igen vissa men andra var roliga varianter på
övningar jag gjort och ledsnat på. Bland annat några clownövningar och
kostymövnigar passade mig perfekt. Så sent som I förrgår erfor jag en postiv lektion med eleverna som arbetade med masker och som vågade
vara tråkiga.
Författarnas
gemensamma drag och skillander.
Samtliga
författare återkommer till vissa begrepp så som att rikta uppmärksamheten, att
föra metasamtal, att variera med behållen konstant och att lära sig urskilja därav.
Att skapa förutsättning för generativa förmågor, dvs förstå att förenkla eller
abstrahera, så som man kommunicerar inom estetiken med symbolspråk. Perceptuellt
lärande, att varsebli, att ta in information via sina sinnen.
Den estetiska dimensionen i undervisningen behöver
formuleras för att begripas och värdesättas.
Den behöver formuleras inifrån, utifrån esteternas erfarenhet och
insikt, det vill säga av väl insatta utövare med väl underbygd erfarenhet som
inte endast bygger på ett intellektuellt plan utan genom att dess konstnärliga
uttryck kommit till insikt och verbalt formulerats och som därefter formas varsamt utan risk för
tillplattning.
© se slutet av portföljen för ytterligare information.
Jag avslutar min portfölj med Vygotski som menar att grunduppgiften och
målet med den estetiska uppfostran i det allmänna undervisningssystemet ä “att
alltid beakta möjligheten att ge barnet tillgång till mänsklighetens estetiska erfarenhet: föra det ända fram till
den monumentala konsten via den innesluta barnets psyke i det allmänna världs-omfattande
arbete som mänskligheten utfört genom sublimering av sitt psyke under seklers
lopp “
Därför måste vi likställa de ej mätbara värdena med de som tycks
uppenbara!
Logglitteratur:
Björkvold
J-R (1991) Den musiska människan, Runa
förlag, Stockholm (337 s) valda delar
Byréus
K (2002) Du har huvudrollen i ditt liv,
Liber, Stockholm (180 s)
Mellberg
B-M.(1993) Rörelselek, Liber, Stockholm (139 s) kompendium se separat
inlämningsuppgift då den inte gick att trycka ner i den här portföljen.
Nilsson,B.
Waldemarson, A-K.(2007) Kommunikation, samspel mellan människor,
Studentlitteratur, Lund (168 s) Nytryck
Pramling
Samuelsson,I.Asplund Carlsson,M. Olsson, B.Pramling,N. Wallerstedt C.(2008) Konsten att lära barn estetik, Norstedts
Akademiska förlag, Falun (160 s)
Rasmusson, V. Erberth, B.(
2008) Undervisa i pedagogiskt drama,
Studentlitteratur, Lund
Uddholm,M.(2008) Pedagogen och den musikaliska människan, Lutfisken,
Mölndal (139s)
Övrig litteratur:
Ellmin
R, (2003) Portfolio: Sätt att arbeta, tänka och lära, Gothia,
Stockholm (166 s) eller alternativ
Osnes,H.Skaug,H
N.Eid, Kaarby K M. ( 2012) Kropp, rörelse
och hälsa i förskolan Studentlitteratur,
Lund
(179 s)
Litteraturen i bildrutan:
Här följer valda titlar från bilden på sida 20 för att med
en lista uttrycka samma sak för vad jag
menar med intryck/uttryck
Uttryck
Backéus, Maud. (1979) Narrenövningar
för teatergrupper och andra skapande kollektiv, Gidlund
Boal, Augusto (2002) Games
for actors and non-actors, Lodon,
Routledge
Hodgson, John. (1977) Improvisation
London : Eyre Methuen, cop.
Johnstone, Keith. (1985) Impro : improvisation och teater
Solna : Entré/Riksteatern
Lipschütz, Dan (1971) Dynamisk
pedagogik : synpunkter på skapande verksamhet
samt samspel och samarbete i grupp Stockholm : Wahlström & Widstrand
O'Toole, John. (1992)The process of drama : negotiating art and
meaning London : Routledge, 1992
O'Toole, John.(1988)
Dramawise : an introduction to
GCSE drama,London : Heinemann Educational Books
Westin, Martha (1972) Teater
–skapande dramatik Stockholm,Brevskolan
Stanislavski Constantin (1958) Stanislavski’s legacy,
editedet by R Hapgood.
Intryck
Bergström, Matti. Barnet - den sista slaven
Bolton, Gavin M.
Drama för lärande och insikt.
Byréus, Katrin (1990)
Du har huvudrollen i ditt liv : om
forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring Stockholm,
Utbildningsförlaget
Dodd, Nigel (1971) Drama
and theatre in education, London : Heinemann, 1971
Pusztai, Istvan (2000) Stanislavskij-variationer
: skådespelarövningar som didaktiska instrument i pedagogiskt drama
Stockholm : Univ.Diss. Stockholm : Univ.
Rasmusson, Viveka
(2007) Undervisa i pedagogiskt
drama, Lund : Studentlitteratur
Steinberg, John M
(1978) Aktiva värderingar,
Legenda (samt på biden även Pedagogik i praktiken)
Sternudd, Mia Marie F (2000) Dramapedagogik som demokratisk fostran? fyra dramapedagogiska perspektiv
:dramapedagogik i fyra läroplaner.
Uppsala : Acta Universitatis
Way, Brian (1976) Utveckling genom drama: dramatisk improvisation som pedagogiskt
hjälpmedel Stockholm : Wahlström & Widstrand
Kommentarer
Hej!
Här kommer några tankar kring din första examination i drama, musik, rörelse.
Du har missuppfattat uppgiften och gjort den mer komplicerad och ingående än vad den behöver vara. Du har gjort många intressanta reflektioner och gått på djupet kring det du reflekterat kring men du har utgått nästan enbart från dig själv.
Den här examinationen handlar mer om att du ska visa på kunskap kring de olika områdena beträffande kroppsmedvetenhet, rumsuppfattning och perception och först och främst återge vad de olika författarna uttrycker samt ge exempel på övningar där dessa kan utvecklas hos hos barn/elever samt ge några reflektioner kring det du beskrivit.
Rent formellt så ska littearturhänvisnigarna synas i din text alltså författarnamn och årtal så att man som läsare kan relatera det du skriver till författaren. Använd gärna läsloggarna du skrivit om det fungerar.Komplettera alltså din examination.
Skriv ditt eget namn på examinationen, det underlättar för mig.
Fantastisk framsida- sååååå fin.
Tankar av mig:
Min första tanke var, Va? har jag inte skrivit namn??? Men så kan det gå när man vill göra något tjusigt. Jag hade lagt mitt namn och personnummer i en sidfot, som därefter fallti bort när jag exporterade uppgiften till en PDF-fil. För övrigt har hon ju helt rätt Gudrun, varför jag nu får bena upp det här för mig jsälv och leverera det som de ber mig om.
Så begreppen att förklara är då; kroppsmedvetenhet, rumsuppfattning och perception.
Boken uppfordrar till ställningstagande: Vilken plats vill vi ge kulturen i ett allt mer kommersialiserat samhälle? Vågar vi se vad kulturen betyder för människan - inte som avkoppling utan som tillkoppling - som koppling till våra inre resurser? Vågar skolan vara öppen för barnets potential till lärande och därmed stödja en bärkraftig livsutveckling? Lärande och livsutveckling hänger funktionellt ihop, och författaren argumenterar för en helhetssyn, där den kognitiva utvecklingen ses i ett sammanhang med känslor och sinnesintryck som omistliga delar.