DRAMA,
en omvärldsanalys i skolvärlden
Om vi bara får tid för tystnad
När vi ser och rör och lyssnar
Ge oss tid för tystnad
När vår
samhörighet lyssnar,
Marie
Fredriksson
Innehållsförteckning
Syfte 3
Bakgrund 3
Metod 4
Sökresultat av “drama” 4
Musik men inte Drama, varför? 5
Estetisk kommunikation 6
International Baccalaureate (IB) 6
SIRIS, Skolverkets söktjänst för årlig
kvalitetsredovisningsresultat 7
Teoretisk förankring 8
Målet med den estetiska läroprocessen 9
Eurytmi godkänns men inte Livskunskap 11
Coach, ett framtidsyrke 12
Drama som
disciplin och teori i Sveriges skolvärld 13
Förbättringskunskap och
informationskompetens 13
Stockholms Lärarhögskolas avveckling
och flytt till Stockholms Universitet 14
Validering av
respondentens kompetens 15
Översättningsproblemet 15
Att synliggöra det vi värdesätter 16
Slutsats 16
Referenser 17
Vill
vänligen tacka min välvillige vän i livet Robinson,
Som
varit mitt bollplank i den här processen.
Syfte
Att synliggöra Drama som ett tänkbart
självständigt ämne i den svenska grundskolan.
Att konsekvensbeskriva vad avsaknad av
kursplan för Drama som självständigt ämne i grundskolan för med sig till högre
utbildning i ämnet Drama i allmänhet och till lärar-utbildningen med
ämneskombinationen Drama i synnerhet genom intervju av en aktiv Dramalärare.
Bakgrund
International Baccalaureate (IB)
erbjuder ett internationellt utbildningsprogram till skolor över hela världen.
Det finns mer än 1 049 000 IB-elever i över 143 länder enligt
IB-organisationens hemsida[1]. Programmet är mest uppmärksammat för sitt IB
Diploma Program (DP) i Sverige som valbar tvåårig gymnasieinriktning. Vad som
sällan fram-kommer är att IB Primary Program (PYP) åldersgrupp 3-12 år, och IB
Middle Years Program (MYP) åldersgrupp 11-16 år, ligger till grund för det
avslutande programmet IB DP åldersgrupp 16 – 19 år.[2]
MYP har en läroplan med åtta ämnesområden varav Expressive Arts är ett[3].
Där ingår Drama, Musik och Bild, som obligatoriska ämnen med viss variation med
minst 50 timmar per ämne och läsår. Där
värdesätter man Drama som ett självständigt ämne. Det innebär att det är
obligatoriskt för eleverna från årskurs sex och valbart inom dessa tre ämnen
för årskurs nio och årskurs tio. Ämnet har samma krav på handledning och måluppfyllelse
samt betygsättning som de andra ämnena. Man följer IB-Curriculum med fyra olika
betygskriterier som slås samman till ett slutligt betyg i Drama; Knowledge,
Application, Reflection and Evaluation, Personal Engagement.[4]
Varför har inte den svenska grundskolan Drama som ett självständigt skolämne?
Man har åter reformerat läroplanerna för skolsystemet utan att ha förändrat
urvalet av estetiska ämnen som av tradition fortsätter att ligga till grund för
kursplanerna i grundskolan. Drama tycks influerat utredarna som metod i de
allmänna målen för skolans syfte men hur de ska införlivas tycks ej behandlats
vidare. Lärarhögskolan vid Stockholms Universitet
har genomgått stora förändringar de senaste åren och ska till januari 2013
fullständigt flyttat sin verksamhet till Campus Frescati. Institutionen som tillhandahöll
Drama som ämne har åter transformerats. Avsaknaden av en
institutionstillhörighet har gjort att drama inte hållits samman till en
vetenskapsfakultet. Den här omvärldsanalysen är begränsad till vad som anses
obligatoriskt i skolväsendet varför inte dramapedagoger och fritidsverksamhet
blivit analysera. Däremot finns det ett stort antal uppsatser kring drama som
metod i skolans värld för att uppnå målen i den obligatoriska skolans kursplan.[5]
Metod
Med utgångspunkt från Skolverkets
hemsida på internet[6]
har en systematisk sökning genomförts för att belysa förekomsten av drama i
svensk skola i allmänhet men särskilt den skola som haft Drama som
obligatoriskt ämne långt innan SIRIS, Skolverkets verktyg för kvalitetskontroll
infördes. Därefter göra en analytisk
sökning för att identifiera inom vilken kontext Drama förekommer. Resultaten
jämförs sedan med ett annat estetiskt ämne som har en kursplan i grundskolan.
När Drama inleds med versal syftas till det som ett självständigt skolämne.
Djupintervju med en fast anställd
dramalärare. Att ta del av respondentens ansökan till VAL[7],
vidareutbildning av lärare samt hennes syn på Drama som skolämne.
Sökresultat av ‘drama’
En sökning på Skolverkets hemsida
2012-07-06[8]
med sökord ’drama’ och ’drama +
kursplan’ fick följande resultat:1009 söksvar för drama varav 14 bland publikationer,4 söksvar för
drama+kursplan varav 0 bland publikationer, 954 söksvar
för teater varav 5 bland publikationer 127337
söksvar (totalt) varav 59397 bland publikationer. Drama som
begrepp utanför sin egen teoribildning förekommer med andra ord frekvent och då
främst inom didaktik.[9]
Söker man i kursplansdokumentet som
gäller från 2012 07 01 för grundskolan[10],
med “drama” så får man 32 resultat. Referensen av ordet avser drama som begrepp
vid två tillfällen, dramaturgi vid tolv tillfällen och i pluralformen,
dramaturgiska tre gånger, dramatiserad vid åtta tillfällen, samt som dramatik
sju gånger varav sex tillfällen kan härledas till genre.
Skolverket redovisar timplan för
grundskolans alla ämnen[11]
som anses självständiga att ha en kursplan varav denna summa motsvarar ett
minimum av klocktimmar som varje ämne tilldelas. I bild 230, musik 230, idrott
500, svenska 1490 timmar.
Drama förekommer inte i kursplanerna så
som en egen disciplin. Däremot förväntas kvaliteter motsvarande utbildad
dramapedagog av undervisande lärare om man undervisar i andra ämnen då syftet
med kursen explicit inbegriper interaktion i enlighet med drama. I moderna
språk i den senaste reformen krävs kvalifikationer av sådan art som dem i Drama
förutom att förmedla ett nytt verbalt språk. I ämnet svenska nämns kroppsspråk
och dramatik, argumentation, tala och lyssna.
Söker man ”dramapedagogik som demokratisk
fostran fyra dramapedagogiska perspektiv dramapedagogik i fyra läroplaner” som
syftar på den avhandling som M. Sternudd skrivit som förekommer som obligatorisk
kurslitteraturen för Drama grundkurs vid Stockholms Universitet får man upp
5 480 resultat på 0,29 sekunder på Googles startsida.
Musik men inte Drama, varför?
Varför finns inte Drama som
självständigt ämne i grundskolans läroplan? (i särskolans läroplan finns
drama/rörelse). I gymnasieskolans läroplan finns ämnet Teater som inriktning efter
att man inledningsvis har läst ämnet Estetisk kommunikation.. Skolverket väljer
att definiera det gemensamma ämnet inom det estetiska programmet med en begreppsterminologi
med avsikten att vara tydlig, enligt deras egen formulering, men resultatet känns
vagt och förvirrande. För vad menar man med estetik och vad menar man med
kommunikation[12] i
kontexten gemensamt ämne? Enligt Chrissie Wright, författare och
managementkonsult med kommunikation som specialitet är en enkel definition av
begreppet kommunikation
”Att skapa förståelse och
handlingsberedskap hos någon annan”. Hur kan man ha samma måluppfyllelse
för musik, som eleverna haft undervisning i mellan allt ifrån fem till nio
skolår, som för teater som eleverna eventuellt har erfarit som metod enligt den
ämnesövergripande kursplanen?
Estetisk kommunikation
I beskrivning av estetisk kommunikation
enligt Skolverkets programförklaring tycks Musik och Drama motsvara varandra
nivåmässigt, så som fördjupade kunskaper, utveckla förmåga och så vidare: Program
- Estetiska programmet 2012-07-06 20:25 http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/pro…nella-program/estetiska-programmet/examensmal-och-programstruktur
Sida 3 av 3
(har ingen fotnot här då länken är
bruten).
När man söker på skolverket nu senast
2012-09-15 möts man av att sidan är borttagen och att det kan bero på att man
sökt i juni, men senaste sökningen gjordes i juli, enligt ovan 2012-07-06.
Skolverket kan i skrivande stund inte erbjuda pdf-fil för den nya läroplanen
för gymnasiet.
Inriktningen musik, enligt länkens
information, ska ge fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer.
Den ska utveckla elevernas musikutövande och konstnärliga skapande samt förmåga
att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet
att fokusera på något musikområde. Inriktningen teater ska ge fördjupade
kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att
sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka såväl andra elevers
gestaltningar som professionella teaterföreställningar ur olika perspektiv.
Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns
uttrycksområden.
International Baccalaureate (IB)
En sökning på International Baccalaureate
(IB) på Skolverkets[13]
sida och deras program där Drama är obligatoriskt, Middle Years Program (MYP)
fick följande sökresultat för IB, 355 söksvar varav 55 publikationer. Utfall
för MYP, 0 söksvar och middleyear program, fick 19089 svar medan ”Middleyears
program” 0 söksvar och ”middleyear” 0 söksvar. ”MiddleYear Program” varför
söktjänsten ej var känslig för versaler. Den här typen av strukturering när man
gör sökningar på sökmotorer har varit en stor behållning av kursen vid
Linköpings universitet.
SIRIS, Skolverkets söktjänst för
årlig kvalitetsredovisningsresultat
Då Skolverkets allmänna söktjänst var
allt för trubbig i kombination med det rätt trubbiga sökordet ”drama” och
tillämpning av boolesk logik inte lönade sig förflyttades fokus till SIRIS,
skolverkets internettjänst för årlig kvalitetsredovisning av samtliga skolor i
Sverige med vissa nyckeltal. Sökresultat associerat till Drama gav följande
utfall: Antal statistikrapporter var noll. Antal dokument 2537. Beslutriktad
tillsyn, två sökresultat. Kvalitetsgranskning, 114 följt av 79 utfall för
kvalitetsgranskning till och med 2002. Kvalitetssäkring maxtaxa 33 utfall, då
måste man kanske ta i beaktande att ordet” drama” kan användas i bemärkelsen
upprörda känslor varför den här statistiken i sig inte känns användbar för
vidare analys. Därför redovisas inte vidare detta resultat, dock exemplifierar
förloppet att vid sökning har giltighet och värde tagits i beaktande. När ett
av resultaten rent slumpmässigt undersöktes, i kategorin fanns två stycken,[14]
genom att ladda ner PDF-filen och en sökning i dokumentet för ”drama” blev
utfallet kvalitetsredovisning av estetiska ämnen. Drama nämns en gång i dokumentet, det står
att drama och rörelse samt hemkunskap har den lägsta måluppfyllelsen medan idrott
och hälsa har fullständig måluppfyllelse. Detta var skolinspektionens rapport
för Östervångskolan 2009. Värdet av utfall saknar validitet för rapportens
syfte då inspektionen kritiserat skolan för vagt formulerade individuella mål
som orsak ej ämnet.
Därefter studeras den skola som har den
längsta historien i Sverige avseende IB, International School of Stockholm. För
att studera utfall ämnesvis saknas anpassning avseende MYP. Drama omnämns
aldrig. Återgår till Skolverkets sida för grundskolor i Sverige varpå felaktig
information redovisas avseende auktorisation för ovan skola varpå även
reliabiliteten brister.
Med bakgrund av bristfällig validitet
och reliabilitet i det sammanställda resultatet uppstår uppenbara svårigheter
att dra slutsatser av SIRIS nyckeltal.
Skolverkets utfall med noll i utfall
bekräftar påståendet att Drama inte nämns som egen disciplin motsvarande musik
och bild och därmed kan slutsats dras att det inte värderas som ett
självständigt skolämne och finns därför inte heller i svenska skolsystemet
förutom vid de fria grundskolor som tillhandahåller MYP. Men där har SIRIS ej
för avsikt att anpassa resultatet till att skilja sig från normen.
Teoretisk förankring
SIRIS uppbyggnad för tankarna till
managementmetoder så som exempelvis lean-metoder[15]
och risken med att de är allt för standardiserade i sig själva, inte bara i
strävan efter att ha standardiserade arbetsmetoder för att möjliggöra konstant
förbättring på grundval av resultatuppföljning. Det påminner om författaren
Franz Kafkas drama ”Processen”. Byråkratin för med sig ytterligare byråkrati
och i den här rapporten kan en tendens skönjas att även Skolverket som har sitt
uppdrag reglerat i skollagen förlorat perceptionen till förmån för formalia.
På Skolverket hänvisar man till den nya
skollagen 2010:800 avseende vissa begrepp.
I
(1 kap. 3 §) definierar man utbildning
till ”Sådana nålstyrda processer som under ledning av lärare eller förskollärare
syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper
och värden.” Är man medveten om att det råder en konflikt bland utvecklingspsykologer
huruvida utveckling kommer före lärande enligt Jean Piaget eller om lärandet är
en förutsättning för utveckling såsom Lev Vygotskij uttrycker det. Så vad menar
skolverket med utveckling? Att definiera begrepp med odefinierade uttryck tycks
riskfyllt för att uppnå klarhet i kommunikationen. I den nämnda definitionen som
den är skriven ryms en värdering, att utveckling kommer före lärande. Onödigt att
behöva ta upp följande: Vad menas med nålstyrda? Efter en sökning på Google inser jag att texten
korrekturlästs bristfälligt då den är granskad 2012-01-02. Det korrekta ordet ska
vara målstyrda istället för nålstyrda. Det förekommer en presentation av skolverket
som används av Lärarfortbildning AB där texten förekommer och där den återgetts
med målstyrda. Vidare definieras elev till “den som deltar i utbildning
enligt denna lag med undantag för barn i förskolan”.
Heidi Suonuuti som arbetar vid
Terminologicentrum TNC, Sveriges nationella centrum för fackspråk beskriver definitionens
precision, att den ska vara så kortfattad som möjligt och att en definition är bristfällig
om den återkommer till begreppet den definierar, så kallad cirkeldefinition eller
om den är för lång och i innehåller mer än själva begreppet. “Omsorgsfullt skrivna
definitioner ska endast innehålla den information som behövs för att placera
begreppet på rätt plats i begreppssystemet.”
Knud Illeris, professor i
utbildningsforskning vid Roskilde Universitetscenter, har försökt beskriva
lärandets komplexitet i en avhandling:” Lärande i mötet mellan Piaget, Freud
och Marx”. Han gör det utifrån ett brett historiskt perspektiv som omfattar en
rad teoretiska skolbildningar. Så som Frankfurterskolan, Vygotskij och Kolb.
Illeris rapport ”Laering, undvikling, och kvalificering”som han skrev 1995 om sambandet
mellan lärandets kunskaps- och känslomässiga sidor och en rapport om
kvalificering och praktik som han skrev 1994 hade varit en tillgång för
skolverket för att klargöra terminologins begreppsförklaring så att texten
skulle fylla sin funktion. Illeris avhandling ligger till grund för
hänvisningen till Piaget och Vygoskijs olika synsätt på läro- och utvecklingsprocessen
medan Illeris själv utrycker sig ” …uppfattas lärande i grunden som en
integrerad process som omfattar två sammanhängande delprocesser som ömsesidigt
påverkar varandra. För det första
samspelsprocessen mellan individen och omgivningen, som kan försegå
direktkontakt eller vara förmedlat via olika medier. För det andra den inre
psykiska tillägnelse- och förbearbetningsprocess som leder fram till ett
läroresultat.”
Målet med den estetiska
läroprocessen.
Estetik handlar om varseblivning, dvs.
om den mänskliga kroppens förmåga att via sinnena närma sig världen. ”Estetik”
härleder sig till grekiskans aisthesis, ungefär varseblivning, sinnlig
uppfattning. Vygotski menar att grunduppgiften och målet med den estetiska
uppfostran i det allmänna undervisningssystemet är att alltid beakta
möjligheten att ge barnet tillgång till mänsklighetens estetiska erfarenhet:
föra det ända fram till den monumentala konsten via den innesluta barnets psyke
i det allmänna världsomfattande arbete som mänskligheten utfört genom
sublimering av sitt psyke under seklers lopp. Hur skapar man förutsättningarna
för en definierbar kursplan och underlag för pågående och sammanfattande
bedömning med hänvisning till ett allmängiltigt betygskriterium kan tyckas
osäkert. Man kan då välja två vägar som jag ser det, att fastslå att i största
möjliga mån likställa de ej mätbara värdena med de uppenbara.
Bortom ord - En definition med ord för
ett ämne som talar till våra sinnen kan vara lika svårt som att definiera
kärlek. Man måste använda sina erfarenheter, som dessutom måste ha blivit
medvetna och definierade i begrepp och värden. Sedan måste man försäkra sig om
att begreppen är begripliga, gemensamma och delade med alla berörda. Det måste
ske av de utövande, esteterna själva. Det vill säga av väl insatta utövare med
väl underbyggd erfarenhet som inte endast bygger på ett intellektuellt plan.
Insikten kan ha kommit som en förnimmelse via sinnesintrycken och det
symbolspråk som estetisk kommunikation uttrycker. Därefter kan man tillsammans
med terminologer, analysera och identifiera begreppen.
Eller så utgår man från utarbetade
logiska tolkningsmetoder som faktiskt strävar efter att i största möjliga mån
likställa de ej mätbara värdena med de uppenbara genom operationaliseringar. Varför
tas de redan utarbetade inte i större bruk?
Platons diskussion om kunskap har
sammanfattats av Bertrand Russel[16]
som 1) Kunskap är förnimmelse; 2) Människan är alltings mått; 3) Allt befinner
sig i ständigt förändring.
Den kunskap som Aristoteles kallade
fronesis[17]:
den praktiska visdom som innebär att man vet att, hur och när man ska handla
och kännetecknas av fantasiförmåga, inlevelseförmåga, urskillningsförmåga och
improvisation den handlar den här rapporten om, nämligen ämnet drama. Drama,
som i sig betyder handling, eller, att göra, där ‘att göra’ inbegriper objektet
till handling, som bygger på de praktiska aspekterna av kommunikation. Där man
utgår från den egna erfarenheten för att bygga den nya insikten till bestående
förståelse och därmed förmåga eller kunskap. Deltagare i Drama måste aktivt
medverka och upprepa för att via rutin bli förtroliga med vissa koncept, vilket
är tidskrävande och kanske anledningen till att ämnet drama konstant krymper
vid läroplansomläggningar.
De teoretiker inom Drama som jag hämtar
min struktur från är främst Brian Way[18]
för sinnesövningar, Keith Johnstone[19]
och Konstantin Stanislavskij för improvisationsövningar, samt Viola Spolin[20]
ocj Agusto Boal för deras sätt att förhålla sig till pedagogiskt arbete, fokus,
sidocoaching och reflektion.
Eurytmi godkänns men inte
Livskunskap
Enligt Skolverket så fick de in ca 50[21]
ansökningar från skolor om att anordna lokalt tillval i grundskolan 2011. De
flesta ansökningarna avsåg eurytmi, något jag själv har erfarenhet av i
egenskap av en förälder som startat en Waldorfförskola för många år sedan, det
andra ämnet var livskunskap. Skolverket gjorde bedömningen att
eurytmi avviker från övriga ämnen i grundskolan och därför har man beviljat
dessa ansökningar. Livskunskap däremot bedömde man rymdes inom redan befintliga
ämnen och man hänvisade därför till ämnesövergripande arbete istället. De ämnen
man kände igen i livskunskap var främst biologi, samhällskunskap och
religionskunskap. 'All the world's a
stage' ett Shakespeare-citat som fångar Dramas väsen och på grundval av de
erfarenheter jag har av livskunskap och som Dramalärare till och från sedan
1976vill jag påstå att det finns tydliga kopplingar mellan ämnet Drama och
livet och de kunskaper som gör livet lättare att leva.
Men nu finns Drama överhuvudtaget inte
i begreppsvärlden hos beslutsfattarna kring didaktiken i skolans värld. Eurytmi[22]
är snarlikt tai chi, det finns även läkeeurytmi men den är inte lämplig för
barn. Den här rörelseformen utarbetades av Rudolf Steiner som skapade en fusion
mellan de västerländska livskunskapslärorna och de österländska när han
utarbetade Antroposofin som även har ett religiöst inslag. Eurytmi om något
borde kunna rymmas inom idrott och hälsa eller när man läser om ”new age” inom
religion. Ämnet livskunskap däremot värdesätter processen mer än resultatet.
Man arbetar ofta med värderingsövningar som bygger på den amerikanska
pedagogiska teorin ’value clarifications’ och som beskrivits av Steinberg. [23]
Man vill synliggöra normer och
värderingar genom att mana till individens reflektion. Man tar upp tabun. Det
är möjligt att använda skolans val till att arbeta ämnesövergripande och
fördjupande i ett eller flera ämnen utan Skolverkets medgivande om lokalt
tillval. Skolverket har därför avslagit ansökningar om att få starta lektioner
i livskunskap. Det vore intressant att ta del av skolverkets begreppsanalys och
terminologi i sammanhanget för när detta beslut fattades.
Symbolerna ΣK[24]
är hämtade från det grekiska alfabetet och det matematiska symbolspråket men
även en neuropedagogisk inriktning använder sig av symbolerna, för att då
beteckna Emerged Knowledge och Clean coaching utarbetad av David Grove, en Nya
zeeländsk terapeut som arbeta med brottsoffer i olika sammanhang och som bygger
på intuition. Emerged för tankarna till ”emergency” som jag associerade till
livsnödvändigt då jag tänkte på sjukhusmiljö och gjorde en koppling till
akutavdelning. Tolken och sjuksköterskan Alberto A. Aguirre informerade mig om
att ordet närmast kunde översättas till att dyka upp, i egenskap av tolk,
alltså inte nödvändigtvis korrekt rent terminologiskt vid en litterär översättning.
Det gav mig en känsla av ΣK som en inriktning som använder sig av intuition.
Drama utvecklar perceptionen via användandet av alla 5 sinnen och används de
tillsammans för att tolka omvärlden finns förutsättningarna för en närvarande
intuition.
Coach ett framtidsyrke
Den här referensen faller utanför
omvärldsanalysen av Drama i skolan, för tillfället. Men det illustrerar vad som
händer när man söker information på internet på ett kaotiskt – kreativt sätt.
Spåret leder till dagens coacher som inte krävs på någon legitimation och som
lär ut kunskaper som är nära besläktade med dem i Drama men för vuxna som inte
lider av något patologiskt men som vill utveckla sig själva. I en helt annan
prisklass och under helt andra förutsättningar. I Sverige etablerar sig allt
fler coacher då marknaden tycks lukrativ. I Sverige finns 7 auktoriserade ’neurolinguistic
programming’ (NLP)[25]coacher
vid en sökning via deras brittiska hemsida. Deras syfte är ekonomisk vinning i
en lukrativ bransch. ’Mindfulness’ som ett exempel är något som dramalärare
utgår ifrån men då kanske det kallas för något annat, ’powernap’, meditation,
avslappning, vila. Att tänka på hur man andas för att slappna av och tänka
positivt och fokusera bara på det som händer här och nu. Meta utbildning[26]
som riktar sig till lärare marknadsför sig med ”a quick fix” att man fixar det snabbt. Med samma mål men med ett
annat namn och syfte skulle detta kunna finnas i den svenska läroplanen, och
som säkert redan finns på sina håll men inte under ämnet/namnet Drama. I Drama
vill man inte fixa något utan man förändrar något, till förmån för bestående
förtrolighet, med sig själv och sin omvärld.
Livets teater blir drama i livet.
Drama som disciplin och teori i
Sveriges skolvärld
Drama som ämne tycks leva ett nomadliv,
inget fel med det om det inte vore så att man inte har förmågan att likställa
det med ämnen av mer jordbrukskaraktär. Som tidigare nämnts, så har Drama på
Stockholms Universitet inte någon egentlig tillhörighet, ämnet flyttas runt och
det har skiljts från teater men har inte tillfallit beteendevetenskapen utan
tycks finna sitt berättigande hos pedagogiken, eller didaktiken. Drama är inte mer
annorlunda än andra definierade akademiska teoribildade kluster som kräver sin
disciplinära fakultet varför universitetskursernas berättigande kan
ifrågasättas. Vid Stockholms universitet finns en doktorandtjänst för
dramapedagogik. Drama som metod kräver teknikkunnande som den inom den
praktiska teatern.
Förhållandet mellan referenter,
begrepp, definitioner och termer saknas. En förenklad jämförelse mellan Drama
och skolämnet Matematik. Redskapet som
för en matematiker bland annat är siffror och geometriska former i logiska
resonemang, är i Drama bland annat kroppen och alla sinnen i samklang med
känslor och dess ursprung och uttryckssätt. I båda dessa ämnen är förhållandet
till omvärlden av vikt. Varför ägnas kursplanernas allmänna måluppfyllelse så
lite reflektion i verksamheten? Därför att dokumentation av de måluppfyllelser som
specifikt ligger i lärarens pedagogprofil som baserar sig på ämnestillhörighet,
i sig, upptar så stor del av en lärares resurs vad gäller personlig energi. Att
väga in aspekter som man kanske inte fullständigt greppar, förmodligen anar om
man är pedagog men inte kan sätta ord på, definiera och reflektera, det måste
prioriteras bort för de flesta överbelastade lärare av idag.
Förbättringskunskap och
informationskompetens
Svenska språket med sitt sätt att bygga
sammansatta ord visar sig tydligt under den här kursen då terminologin
innehåller väldigt långa ord. Förbättringskunskap är en översättning av W.E.
Demings[27]
engelska "Profound Knowledge of Improvement" och omfattar kunskaper
som systemförståelse, metoder att mäta resultat och analysera variation, förändringspsykologi,
ledarskap och lärandestyrt förändringsarbete. Synonymer eller nära besläktade
begrepp jag stött på när jag läst den här kursen har varit:
transformations-kunskap, verksamhetsutveckling, kvalitetsutveckling och
kvalitetsteknik.
Informationskompetens å andra sidan var
lättare att begripa för mig. En ’stalker’ skulle man kunna säga innehar vissa
delar av vad som krävs av en person med informationsbehov.
Den kreativa arbetsprocessen, den som
konstnärer brukar nämna som kaotisk och framvärkande, den gör ont innan alla
bitar faller på plats. Kreativitet i sig uppstår då ett behov av förändring
uppstår varför kaos borde nämnas i samma sammanhang. Därefter behöver man
förmåga att fantisera, ha olika perspektiv på processen. Att kunna välja bort snarare
än att inkludera allt, då det finns så mycket information i vår tideräkning.
Jag personligen vet med mig att vara kreativ, ibland är jag allt för kreativ då
det tömmer mig på energi och jag inte lyckas att avsluta det jag påbörjat.
Vissa definierar kreativitet till att också inbegripa en nyttoaspekt men nu
beskriver jag den kognitiva processen. Den här kursen har varit väldigt nyttig
för min del då jag innehar förmågorna man bör besitta men har saknat redskapen
så som variationen av sökmaskiner, specialsökningsmetoder och hur man kommer åt
databaser av olika slag.
LIBRIS en nationell söktjänst med
information om titlar på svenska universitets-, högskole- och
forskningsbibliotek samt ett tjugotal folkbibliotek kommer jag att ha stor
användning av i mina framtida studier för att söka efter vetenskapliga artiklar
som redovisar värdet av exempelvis drama som metod. http://libris-MIN FAVORITINSTÄLLDA
LÄNK
Stockholms
Lärarhögskolas avveckling och flytt till Stockholms Universitet
Till hösten 2012 flyttar man Drama som
ämne från institutionen för tekniska, estetiska och praktiska
kunskapstraditioner för att framöver tillhöra institutionen för etnologi,
religionshistoria och genusvetenskap.[28]
Drama som kurs förekommer även vid barn och ungdomsvetenskapliga institutionen
och institutionen för musik och teater-vetenskap, visar en sökning på
universitetets hemsida för utbildningsutbud. Den övergripande institutionen man
hänvisas till är Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik. Det är didaktik
som är teoribildningen. Söker man en mer gränsöverskridande uttrycksform inom
estetiken, men som inte har Drama kan man vända sig till Centrum för
gestaltning. [29]
För en lärare och hennes försök till validering av reell kunskap då hon har
flera teaterkurser av praktisk karaktär, och vidareutbildning för att få
lärarlegitimation är det många institutioner att vända sig till, hon har hållit
på sedan 2007. Hon är inskriven vid Stockholms Universitet
gymnasielärarprogrammet sedan 1994.
Validering av respondentens kompetens
Man har rätt att få reell kompetens
värderad och mätas för att kunna ansöka och påbörja universitetsstudier på
adekvat nivå. Hittills har Helen inte fått någon respons vad avser validering
annat än lärarerfarenhet för att tillgodoräkna sig allmänt utbildningsområde
där 2 år motsvarar 30 poäng enligt deras tolkning. Helen sökte VAL för tredje
gången hösten 2012 och fick avslag med motiveringen att hon inte hade
tillräckligt med högskolepoäng i relevanta ämnen samt att ämnet Drama inte var
något skolämne. Avslaget överklagades till Överklagarnämnden för
universitetsstudier, men beslutet kvarstod hos överklagande-nämnden. Deras
beslut går aldrig att överklaga. Vem har fördjupad kunskap för att kunna
bedöma de tekniker som ligger till grund för metoden; Drama? Det tycks inte
finnas något etablerat sätt att operationalisera vare sig processen eller
innehållet vid universitetet. Men det finns tillvägagångssätt för att göra dessa
praktiska förmågor, “reella” kunskapsförmågor minst lika mätbara som de
teoretiska. Det kan väl inte vara någon konst, eller krävs det ett konststycke?
Frågan är varför de inte har implementerats i rutinerna vid
ansökningstillfället för en person som ansöker om validering av reell kunskap.
Översättningsproblemet
Respondenten har hamnat i ett ständigt
förflyttande till olika institutioner för handläggning och beslutsfattande
avseende hennes lärarbehörighet. Detta beror delvis på det som Agneta Lantz,
handledare för denna kurs vars resultat är den här rapporten, beskriver som ett
översättningsproblem eller en eftersläpning av den nya kunskap vi utvecklat men
inte hinner tillämpa i samma takt. Det är inte läraren som släpar efter eller
har översättningsproblem utan det är systemet. I det här fallet är systemet
Stockholms Universitet och där, speciellt avdelningen för vidareutbildning av
lärare (VAL)[30],
som tycks sakna metoder för att implementera förbättringskunskapsprocesser
enligt förordningar och uppdrag från regeringen.
Att synliggöra det vi värdesätter
Skolverket beklagar sig i en rapport ”Redovisningar
i tal eller på teckenspråk är vanliga inslag i undervisningen i många av
skolans ämnen. Trots det verkar det inte så vanligt att elever får undervisning
i hur man genomför sådana redovisningar. Det är synd eftersom de muntliga
redovisningarna är viktiga tillfällen till lärande.” Hur skulle det se ut
om vi skulle trycka in bildämnet i naturvetenskapliga ämnen med hänvisning till
varseblivning, tvådimensionellt, materialteknik osv. Mycket av språkundervisningen
anser Helen skulle ligga under de estetiska lärarnas försorg. Att förmedla
bildspråk i litteraturen, så som metaforer, att besjäla eller skapa
stämningslägen och exempelvis rytm är för oss enklare då vi faktiskt har
tydliga redskap för detta.[31]
Vilket hon får stöd av en vetenskaplig undersökning gjord av forskare vid
Göteborgs Universitet.
Slutsats
Avsaknaden av begreppsanalys rent
allmänt enligt exemplet i denna rapport, där forskares definition av
läroprocessen jämfördes med tjänstemän inom skolväsendet, gör det svårt att
validera och värdera reell kunskap för kvalificering. Drama är lika berättigad
som andra konceptuella skolämnen med en teoribildning som man kan hänvisa till
vid exempelvis utbildandet av kompetenta dramalärare eller vid utformandet av
ämnets kursplan för skolan. Dessutom måste en förändring till stånd för att
sprida kunskap om ett ämne flyktigt som få men otroligt vanskligt i en
läroprocess där man inte baserar sig på evidensbaserad kunskap det vill säga
förtroliga färdigheter utan fortfarande kämpar med både översättning och
tolkning av det nya. Ett ofta använt uttryck är att i skolan ska vi lära för
livet.[32]
Trots detta har man inte värdesatt Drama vars etymologi för tankarna till
konsthantverkets krav på förmåga och förtrolighet för utövandet som ett självständigt
ämne. Drama är inte ett skolämne idag utan ’bara’ en metod för andra syften där
tekniken för metoden fullständigt försummats.
Referenslista
Artikel
Grove, David.”Emerged Knowledge”, First published in edition 2 of' The
Model, 2005, the magazine of the The British Board of NLP www.bbnlp.co.uk
Lagerroth, Erland. "Fronesis den glömda kunskapen” Fria Tidningen. 2005 02 11. http://www.fria.nu/artikel/3155
Bok
Illeris, Knud. Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och
Marx. Lund, Studentlitteratur, 2001.
Prembling Samuellson, Ingrid. Asplund
Carlsson, Maj. Olsson, Bengt. Prembling, Niklas. Wallerstedt, Cecilia. ”Konsten att lära barn estetik en
utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och
dans” (andra
upplagan). Nordstedt, 2011
Rasmusson,
Viveka, Erberth Bodil. Undervisa i
pedagogiskt drama. Lund.
Studentlitteratur.
(tredje upplagan) 2008. Omarbetad och utvecklad så att den passar förskolans,
skolans och lärarutbildningens behov av nya metoder, utvecklingsarbeten och forskningsanknytning
av undervisningen.
Russell, Bertrand. Västerlandets filosofi och dess samband
med den politiska och sociala utvecklingen. (fjärde upplagan) Stockholm, Natur och kultur. 1984.
Spolin, Viola. Theater games
for the classroom .Evanston, Illinois, Northwestern University Press. 1986
Stanisalvskij, Konstantin. En skådespelares arbete med sig själv. Stockholm, 1943
Steinberg, John. Aktiva Värderingar. Bokförlaget
Legenda AB. 1978
Steiner, Rudolf. Förnyelsekrafter i samhället.
Järna, Balders Förlag, 1980.
Suonuuti Heidi. Terminologiguiden
,
2001 (2004)
Way, Brian. Development through
Drama. London, Longman, 1967
Wright, Chrissie. Kommunikationshandboken. The Industrial
Society.1993. Liber (1996)
Personer
Rapporter
Rapport 2012:7 R, Utvärdering av VAL
Sternudd,
Mia Marie. Dramapedagogik
som demokratisk fostran, Fyra dramapedagogiska perspektiv – dramapedagogik i
fyra läroplaner. Uppsala universitet. (2000).
SFS 2011:326 Förordning om behörighet och legitimation
för lärare…
Webbsida
http://www.ibo.org/general/who.cfm [Hämtad den
2012-08-02].
http://www.ibo.org [Hämtad den
2012-08-10].
http://www.ibo.org/myp/curriculum/ [Hämtad den
2012-09-12].
http://www.intsch.se/images/PDF_Docs/MYP_Assessment_criteria_2011_2012.pdf [Hämtad den
2012-09-12].
Webbsideförklaring av de som används frekvent:
International Baccalaureate igenkännbar internationell gemensam pedagogisk ram,
en konsekvent struktur av mål och värderingar och en övergripande idé om ett
utvecklat internationellt sinne. http://www.ibo.org
Skolverket styr, stödjer, följer upp och utvärderar kommuners och skolors arbete
med syftet att förbättra kvaliteten och resultaten i verksamheterna. http://www.skolverket.se
Stockholm International
School beskriver sig själva på sin hemsida enligt nedan:
“had
positioned itself as the preeminent English-speaking school in the Stockholm
region. A true visionary, Mrs. Dietze was among the founding members of the
European Council of International Schools (ECIS), and even from these early
years, Stockholm International School has maintained an active role among
international schools. The SIS has been accredited by ECIS since 1987, and is
also accredited by the Middle States Association (since 1988), and the European
League for Middle Level Education (since 1989). In addition, SIS has been host
to a number of events, including the ELMLE Conference in 1995 and 2002, the
Nordic Network Conference 2001, and the ISTA Drama Festival 2002.”http://www.intsch.se/
Stockholms Universitet, Insititutionenen för utbildningsvetenskap för
teknsika, estetiska och praktiska traditioner http://www.utep.su.se
Centrum för gestaltning, forskningsscen där konstnärliga
och digitala uttryck prövas i samverkan med nya aktörer. http://www.centrumforgestaltning.org
[9] Rasmussen V. Undervisa
i pedagogiskt drama.
[11]http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/om-grundskolan/timplan-for-grundskolan-1.159242
[12] Wright, Chrissie. Kommunikationshandboken, 1993
[16] Russel Bertrand,
Västerlandets filosofi (s. 143)
[22]Riala Waldorfförskola,
Norrtälje, inititativtagare och styrelsemedlem mellan 1993-1999
[23] Steinberg, John Aktiva
Värderingar , 1978, Bokförlaget Legenda AB ISBN 91-7008874-8 (s44-47)
[31] Pramling mfl. Konsten att lära barn estetik
Kommentarer