Konstpedagogiskt perspektiv inom dramapedagogik
Utgångspunkt
I Sternudds avhandling säger hon sig ha utgått från de olika
mål med drama som hon funnit i litteratur mellan 1962-1994 . Tidsperioden är
samma period som de läroplaner täcker som hon jämför i del III av sin
avhandling.
Hon har utgått från tidningen Drama och dramapedagogiska
debatter i tidningen med ofta citerad litteraturhänvisning. Hon har valt bort psykologi, pedagogik och
teatervetenskap som första urval när hon sökt.
”Dramapedagogik
oavsett inriktning ligger nära teatern på så vis att teaterns språk – ageringen
– används. Detta finns som en naturlig och självklar aspekt…”
Metod
Sternudd utgår från mål med dramapedagogiken när hon delar
in det undersökta materialet i 4 delar för att beskriva dramapedagogik på ett
’trovärdigt sätt’ (Sternudds åsikt) har hon valt olika perspektiv som
utgångspunkt. Hon väljer att kalla den del som vanligtvis går under namnet
teater-inriktning för konstpedagogiskt perspektiv. Den metod som dominerar inom
den här beskrivningen är teater-föreställningen som process. Hon motiverar
namnvalet med att det är ”mer adekvat då
den både fångar upp målen med att utveckla individens kreativitet och
konstnärliga expressivitet.” Perspektiv används i avhandlingen synonymt med
inriktning. Perspektiv i sig tyder på att det är ur någons synvinkel och i min
uppgift inom den här universitetskursen ingår att redovisa för det
konstpedagogiska perspektivet (fortsättningsvis KPP). Perspektiv som begrepp
för tankarna till en konstant vinkel även om fokus kan variera, annars
förändras väl perspektivet till något annat? De övriga perpektiven i hennes avhandling är; det
personlighetsutvecklande, det kritiskt frigörande och det holistiskta
perspektivet. För att beskriva dessa olika perspektiv utgår Sternudd från tre
faser i pedagogiken; inledningsfas, ’agering’ och bearbetning. Denna struktur
för inlärning inom utbildningsväsendet borde förekomma rent generellt. Sternudd
ägnar reflektion en fördjupning på flera sidor och säger sig vilja definiera
det. Vad hon kommer fram till är att distans till det egna skedda behövs för
verklig reflektion.
Uppgift inom kursen
Drama II
Jag tillsammans med en annan deltagare har undersökt KPP för
att redovisa det för de andra deltagarna till nästa tillfälle.
Först konstaterar jag att uttrycket blir Dramapedagogiskt
konst-pedagogiskt perspektiv. Jag tolkar det som dramapedagogik ur ett
didaktiskt synsätt. Jag kommer fortsättningsvis tolka och förstå dramapedagogik
som en metod inte ett ämne.
Mål (sid 110)
1) personlig utveckling genom interaktion via ”agering” (ett
ord Sternudd väljer att använda för att beskriva det praktiska arbetet) med
andra deltagare
2) skapande av en produktion med tänkt uppspel inför publik.
De personer hon
nämner inom KPP som haft inflytande är:
John Dewey som
ansåg att människan har behov av att uttrycka sig konstnärligt
Winifirid Ward[1] ,
grundskolelärare, skrev Creative Dramatics 1930, som hänvisade till den hela
människan och reformpedagogiken och John
Dewey. Båda från USA. Elsa Olenius, bibliotekarie som ville
stimulera barns läsande, hänvisar till Ward som hon besökte och inspirerades
av. Hon är mest känd för att ha bildat och drivit Vår Teater i Stockholm på
40-talet och framåt. En verksamhet som finns än idag, dock inte inom den
obligatoriska skolan.
Malcolm Ross ”the
intelligence of feelings” vilket kommer från Reid terminologi
Geraldine Brain Siks
Nellie McCaslin, nämns
bara vid namn men är den person som gjort Gavin Bolton och Dorothy Heathcotes
ideer om drama i utbildningen kända över hela världen. Isabel Burger inspirerad av
Ward
Erberth o Rasmussen
Det är i huvudsak strömningar från USA som redovisas under
detta perspektiv. då skillnaden måste vara siktet mot en föreställning och
tänkt publik till skilland från de engelska pedagogerna och utvecklingen av det
som ibland kallas för process drama eller TiE, eller applied drama.
Inlednigsfasen
Sternudd: Handlar
om att förbereda deltagarna både fysiskt och psykiskt på det tema som arbetet
ska behandla. Väcka fantasi.
Kroppslig öppenhet. Sinnlig öppenhet. Improvisationer, statusspel och
rollspel som undersöker karaktärerna i till exempel ett politiskt
styrelseskick.
Erberth o Rasmussen:
Etablera gruppen. Våga lita på sig själva. Föra fram sina
idéer. Lyssna och samspela. Komma överens om handling ,roller, spelplats och
tidpunkt men inte repliker. Det skapar kreativitet inför ’ageringen’ .
Sternudd hänvisar till pedagogerna som skrivit pedagogiskt drama som för in neurovetenskapen och diskuterar kreativitet. Dessa pedagoger uttrycker sig vettigt tycker jag, deras bok är dessutom både verklig och strukturerad. Men de i sig hänvisar till andra personer varför jag inte förstår varför Sternudd inte gått vidare i sina hänvisningar till originalkällorna.
Enligt många hjärnforskare ingår kaos i kreativitetsbegreppet. Något man bortser ifrån när man beskriver kreativitetens kraft. Det finns en anledning varför man säger ” skaparkraften värktes fram”. Det är läskigt att pröva nytt.
Aktivera fantasi, koncentration och avslappning så att
kroppen kan ta emot andlig stimulans. Berätta en saga med tillåtande av många
frågor.
Malcolm Ross hänvisar hon till. Men aldrig annat än i
källhänvisningen hänvisar hon till Reid, filosof vars kunskapssyn Ross anammat.
Reid menar att konsten är ett sätt att veta. Han avvisar den allmänna synen på
kunskap för den rådande tiden. Reid menade att känsla och tänkande är två sidor
av samma mynt. "Känsla" enligt Reid är således inte enbart en
subjektiv kvalitet.
Gate & Hägglund,
Rolfart & Castegren, Rex Brådhe mfl.
Praktiska handböcker för produktionsarbete
Lease & Siks.
Creative dramatics involverar barnet i skapandet av en
föreställning men det är processen dit som är det egentliga syftet och inte
själva föreställningen enligt dem.
Gerise and King
hänvisar hon till och citerar
Pedagogansvar
Ageringen
Ageringen
·
Olika tekniker för ’agering’
·
Konstnärlig gestaltning åt en text eller tema
·
Utveckla rollen
·
Utveckla temat, intervjuer, studiebesök, arbetet
styrs av dramaturgiska grepp med ett tydligt dilemma, vändpunkt och roller so
kan illustrera motstridiga åsikter och förhållningssätt.
·
Utveckla handling och drivkraft hos
rollkaraktärerna med ,som Sternudd utrycker det, gängse frågor; Vem? Vad?
Vilka? …. Estetiska tekniker fokus, kontrast, spänning, symboler för formen av
dramat. (Här hade en hänvisning till Stanislavskij varit på sin plats)
Förmågan att uttrycka sig konstnärligt stimuleras av
litterära texter.
Skapande Dramatik
När deltagarna utvecklar sin förmåga i teknikerna för att
framföra ett drama så erfar de skapande processen; omvandlar ett grundläggande material till en
estetisk form.
Många nationella drama / teater föreningar är medlemmar i
IDEA, liksom enskilda konstnärer och utövare.
Bearbetningsfasen
Man utgår från det gemensamma uttrycket som tagit form.
Sternudd citerar M. Ross, som värnar konsten för dess egna
värde. Ross (1978) formulerar en teori om de konstnärliga formernas funktion.
Han menar att man via den estetiska formen förstår sina känslor och att det är
estetiken i sig som leder fram till insikt. ”Hållbar form” när det konstnärliga
uttrycket harmoniserar med deltagarnas känsla utifrån den grundläggande
intuitionen.
Ross uttrycker att det finns en stor risk att man glömmer
bort ämnet Drama och reducerar det till en metod och tappar bort dess väsen;
estetiken.
Allmänt för drama som nämns under detta perspektiv men
förmodligen även under samtliga.
Trygghet i gruppen, Ständigt närvarande pedagog
Att deltagarnas erfarenheter tas tillvara i alla sinnes och
rörelseövningar
Man kan byta roller och tolka skeendet utifrån olika
perspektiv
Deltagarna lär sig uppmärksamma olika aspekter som blir till
en helhet. Interaktionen ökar och påvisas samt man förstår hur stämningar och
värderingar skapas.
Genom att ikläda sig en annan roll utan att lämna sig själv
inser deltagaren att det finns flera sanningar.
Lärdomarna hur man undersöker överförs till att användas
även i verkliga livet.
Nu min personliga
reflektion och förklaring till mitt negativa förhållningssätt i onsdags:
Jag återkommer till att dramapedagogik använder sig av ett
ämne som handlar om upplevelser bortom ord, varseblivning! Dock måste vi med
hjälp av orden formulera metoder för att tillämpa tekniker i DRAMA. Perception
och motorik behöver tränas. Vi behöver självklart skapa trygghet hur ska vi
annars få en grupp motiverad till att delta? Innehållet är sekundärt, formen
som tränas primär, då det ändå är kontexten som avgör vad deltagarna tar
intryck av. Tekniken för koncentration, fokus, spänning, komedi, förvåning,
transformering till symboler osv. var finns de formulerade någonstans?
Att använda drama som metod med fokus på en konstnärlig
metod??? Jag får inte ihop det. Kan drama vara annat än konst - en makt metod? Ja det kan det förstås men då
ingår det i någon annan kunskapstradition. Drama som ett ämne måste definieras. Liksom pedagogik. Läser man etymologin för
konst så fanns det tider då makt var dess motsatsord. I det här sammanhanget
skulle den definitionen tjäna ett syfte. Den skulle sortera ett av perspektiven
i en annan teoribildning. Det är ju inte något hinder då jag nu förstår att jag
ska se denna avhandling som beskrivningen av drama som metod. Samtidigt kan jag
inte förstå hur man kan använda sig av en metod som inte skapar utrymme för
möjlighet till att behärska redskapen nödvändiga av både deltagare och ledare
för att på ett genuint sätt uttrycka sig genom drama. Det betyder att de andra
perspektiven hamnar under didaktik, statsvetenskap, beteendevetenskap eller
pedagogik beroende på situation och målgrupp.
För mig som undervisar i Drama som obligatoriskt ämne i
läroplanen är det uppenbart att Sternudd vill väl genom att påvisa möjligheter
med det arbetssätt drama erbjuder. Men då ämnen i sig är teoretiska
konstruktioner, måste begreppen hållas i sär för att inte gå förlorade. I
Sverige har Drama förlorat värde i läroplanen efter att det försvann från ämnet
Svenska men Svenska behöll ett dominant antal timmar i grundskolans läroplan
jämfört med andra ämnen.
Mål, innehåll, form och teoretisk värdegrund hålls inte isär
men inte heller samlat. Metaforer som ”klang” och ”klangrum” för koncept har
jag svårt att följa.
Valet av x-stavning i reflektion skapar ett passivt
återkopplande som jag har svårt att ta till mig.
Hon utrycker sig så rörigt Vad beskriver det här? ska det
vara hela människan….
”Psykiskt andligt och existentiellt?” Vad står dessa ord för? Var
finns kroppen och rörelse och motorik samt sinnena? ”Något utanför oss själva som ger mening och som är av intellektuell
karaktär, där inte bara det direkt iakttagbara utan måste upptäckas under ytan”
Sternudd skriver att atmosfär av trygghet och gemenskap
tillsammans med deltagarna behövs för att man ska kunna bibehålla en
reflektionsförmåga som är autentisk. Avsaknad av detta kan leda till som hon
uttrycker det hängivelse åt ytligt gestaltande. Vad jag lärt mig från
Stanislavskij, Boal, Spolin och Johnston är att inse sina egna värderingar och
se till att inte förmedla dessa. Jag upplever att Sternudd beskriver det som
att deltagarna inte vet bäst själva utan det behövs en pedagog som hela tiden
håller dem i den röda trådens riktning.
Eller så har jag missförstått hennes uttryck för vikten av trygghet. Men
jag emotsätter mig resonemanget, då jag inte tror att trygghet i sig
nödvändigtvis skapar risktagande hos deltagarna. Dessutom aktar jag mig för att
värdera elevernas innehållsmässiga bidrag i rummet. Jag finns där för att
stödja dem i teknikerna för hur de ska kunna kommunicera och förmedla sina
intentioner. Jag finns där för att provocera dem och få dem att aktivt värdera
sina egna värderingar vare sig de är ytliga eller djupa. För övrigt hänvisar
jag till Dewey som trodde barnet om att vara kompetent nog själv.
När hon gjorde sitt urval för litteraturen som perspektiven
bygger på valde hon bort sökord som teatervetenskap, pedagogik och psykologi.
Det förklarar hennes snedvridna källhänvisning som lyckats sudda bort Bertolt
Brecht fullständigt, Stanislavskij och Spolin nästintill osynlighet med endast
en hänvisning vardera.
Man måste dock inse, vilket Sternudd också nämner i sin
avhandling att Drama är ett komplext område för en pedagog att hantera som
metod. Jag hade gärna
läst om hur färdigheterna för att utöva alla dessa tekniker
i metoden för perspektivet säkerställs i den didaktiska logistiken,
kontextbundet, exempelvis i vår yrkessituation.
Listan med just den litteratur som ligger till grund för hur
hon designat hela avhandlingen skulle ha underlättat för mig att förstå hur hon
vaskat fram just dessa perspektiv. Då hade jag kunnat prövat värdet av hennes
resultat, dessvärre avfärdar jag det nu, trots avhandlingsstatus och ofta citerad
sådan, och hänvisar till ”Kejsarens nya kläder”
Citat från några av teaterns kanoner;
”Dessutom
måste man tro på att varje människa innerst inne strävar till det goda fastän
något för tillfället hindrar henne att uppnå det”
”Man
får inte gå in på teatern med smutsiga fötter. Torka av smuts och damm vid ingången,
lämna galoscherna i farstun tillsammans med alla små bekymmer, skvaller och
förtret som förstör livet och avleder uppmärksamheten från konsten”
– Konstantin Stanislavskij
“Humor
är en känsla av distans” - Bertolt Brecht
"Find
in yourself those human things which are universal." - Sanford Meisner
"The
creation of something new is not accomplished by the intellect, but by the play
instinct acting from inner necessity. The creative mind plays with the objects
it loves." - Carl Gustav Jung
"Talent
is an amalgam of high sensitivity; easy vulnerability; high sensory equipment
(seeing, hearing, touching, smelling, tasting intensely); a vivid imagination
as well as a grip on reality; the desire to communicate one's own experience
and sensations, to make one's self heard and seen." - Uta Hagen
"The
aim of art is to represent not the outward appearance of things, but their
inward significance."
- Aristotle
"It
is highly possible that what is called 'talented behavior' is simply a greater
individual capacity for experiencing. From this point of view, it is in the
increasing of the individual capacity for experiencing that the untold
potentiality of a personality can be evoked." - Viola Spolin
Ville pröva mina nya insikter från kursen i förbättringskunskap och informationskompetens varför jag gjorde en sökning i pdf- fil avseende avhandlingen och detta var utfallet.
konst- 302 ggr. pedagog- 1008 ggr
Ville pröva mina nya insikter från kursen i förbättringskunskap och informationskompetens varför jag gjorde en sökning i pdf- fil avseende avhandlingen och detta var utfallet.
konst- 302 ggr. pedagog- 1008 ggr
Ordets förekomst
|
Totalt
antal
|
Varav engelska
|
Varav
referenslista
|
…ordet…
antal
|
drama
|
178
|
105
|
33
|
1160
|
fantasi
|
30
|
|
0
|
61
|
Insikt
|
8
|
|
|
28
|
metod
|
58
|
|
|
149
|
varsebli
|
0
|
|
|
1
|
perception
|
4
|
4
|
|
4
|
teknik
|
4
|
|
|
43
|
sinne
|
2
|
|
|
32
|
konst
|
31
|
|
|
302
|
känsl
|
-
|
|
|
147
|
förtroende
|
|
|
|
11
|
analys
|
34
|
|
|
131
|
koncentration
|
5
|
|
|
10
|
färdighet
|
1
|
|
|
31
|
estetik
|
0
|
|
|
120
|
estetisk
|
23
|
|
|
95
|
agera
|
18
|
|
|
59
|
tolk
|
0
|
|
|
83
|
tolka
|
14
|
|
|
44
|
verbal
|
4
|
|
|
57
|
verbala
|
26
|
|
|
28
|
dramatik
|
36
|
|
|
42
|
rörelse
|
18
|
|
|
32
|
pedagog
|
11
|
|
|
1008
|
didaktik
|
17
|
|
|
18
|
trygg
|
2
|
|
|
10
|
norm
|
0
|
|
1
|
17
|
normal
|
3
|
|
|
9
|
minoritet
|
1
|
|
|
2
|
kultur
|
2
|
|
1
|
88
|
konstnärlig
|
28
|
|
|
134
|
kreativ
|
4
|
|
|
51
|
Kommentarer