Fortsätt till huvudinnehåll

Psykologiämnet i den svenska skolan

Så har jag efter ett år på Stockholms universitet där jag undervisat lärarstudenter i dramadidaktik och psykologididaktik nu kommit till en svensk skola med svensk läroplan. Jag börjar på Globala gymnasiet i februari och undervisar 2a och har redan börjat på Danderyds gymnasium där jag undervisar både 1 och 2a.

Jag träffade klassen jag undervisar 2a i måndags och vi gjorde en repetition av ettans kurs. Så jag förberedde för dem ca 40 kort med bilder av människor som passerat revy genom tiden då psykologin bildades som vetenskaplig disciplin: kommen ur livet självt via filosofin och sedan förgrenats i den biologiska- den kognitiva- och den sociokulturella psykologin.

De fick dessutom en text som hörde till en av personerna. Då de inte fick den rätta texten var de tvungna att mingla med varandra och höra sig för om vilken text som passade med vilken bild. Därpå fick de så i grupper om åtta personer sätta samman sina personer i en logisk tidsaxel. Därpå fick de muntligt presentera sitt ursnitt av psykologin. Förslagsvis också nämna huruvida personer höll sig inom ett av de tre perspektiven.

Lektionen gick bra och jag hade som förutsättning att lära mig alla elevernas namn innan lektionen var slut. Detta gjorde eleverna förvånade, men mig bedrövad. Det är väl klart att man måste lära sig deras namn hur ska man annars någonsin kunna ha en lärande relation i klassrummet. Hallå, ja du, du med den gula tröjan. Eller vad tycker du om den här frågan, nej inte du i grön mössa, du, där nere i hörnet med den blåa kepsen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ARTs-Based Research Methods - forskarutbildningskurs vid SU Litteratursökningen

Litteraturlista 2014-11-05    CeHum/ERG The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods Barone, T. (2008). Arts-based Research. In L.M. Given (ed.) , p. 29-32. London: SAGE Publ. (4 s.) Irwin, R.L. (2008). A/R/Tography. In L.M. Given (ed.), p. 26-29. London: SAGE Publ. (4 s.) Knowles, J.G. & Cole, A.L. (2008). Arts-informed Research. In L.M. Given (ed.) p. 32-35. London: SAGE Publ. (4 s.) Barrett, J. R. (2009). Narrative inquiry and indelible impressions – a commentary. In M. S. Barrett & S. Stauffer (Eds.), Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 195–199). New York: Springer.(4 s.) Eftersom det bara är fyra sidor ska jag gå till biblioteket och kopiera dessa. Men jag lyckades via Google Schoolar att kopiera ihop två av dessa fyra sidor, 195 och 196. Borgdoff, Henk. (2010). Where are we today? The state of the art in artistic research. Forskning och kritik – granskning och recension av konstnärlig for...

Grekisk mytologi

Illustration av Giovanni Caselli Illustration från boken Grekisk Mytologi av Giovanni Caselli. Författare till boken är Michael Gibson Här nedan finns en länk till en beskrivning på nätet som verkar okay, jag känner inte till den annat än att jag fann ytterligare bekräftelse på den berättelse jag kände till om Dionysos. grekisk-mytologi-del-6 Det finns även del 1-5 skrivna av LottaU. Jag var på jakt efter myten om Dionysos med tanke på Teater och fann att han blev fostrad av Athamas och Ino. Ino var syster med Dionysos mor Semele som blev dödad pga av den svartsjuka Hera.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten.

Vår Frues Folk, i marginalen av den demokratiske velferdsstaten. Vigdis Aune , førsteamanuensis vid Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU, Trondheim besökte Stockholm i veckan. Ett nyligen genomfört praktikbaserat forsk-ningsprojekt presenterades genom en dokumentärfilm av processen och resultatet av dokumentärteaterfilmen Vår Frues Folk Forestilling (2014-16) vid ett forskarseminarium vid Stockholms universitet. Diskussionen över resultatet kommer presenteras senare av Aune. Vill man se själva teaterfilmen kan man göra det på Vimeo: https://vimeo.com/138300153 Aune värnar den genuina praktiska kunskapen inom sitt forsknigsfält genom att hävda dess autonoma rätt i den vetenskapliga processen såsom konstnärligt uttryck. Vetenskapsförmedlandet i form av konst måste kunna byta ut delar, menar Aune som nämner att förslagsvis 50% av examensarbetet i en doktorsexamen mycket väl kunde bestå av det konstnärliga uttrycket. Detta tycks mig ...