Jag skriver för tillfället på en magisteruppsats vid Södertörn om praktisk kunskap. Där tar jag spjärn mot den aktuella utredningen. Jag förvånas över att man inte tar större hjälp och råd från esteterna själva. Nu har i alla fall jag och min kollega Anneli besvarat den med våra synpunkter. Dessutom adderade jag några synpunkter till dramalärare i högre utbildnings remissvar. Nu gäller det att man öppnar upp för ett nytt sätt att se på skolans indelning i ämnen, kurser och metod.
De punkter vi föreslog att de ska undersöka:
De punkter vi föreslog att de ska undersöka:
·
Vi
stödjer förslaget om att införa ett estetiskt ämne i alla de nationella
programmen i gymnasieskolan med krav på ämnesplan och behöriga lärare.
·
Vi
ställer oss tveksamma till att begränsa dessa till endast två ämnen.
·
Vi
efterlyser tydlighet avseende om man ser på de estetiska ämnena som en metod
för en pågående bildningsresa för alla människor eller om man ser på estetiska
ämnen som begränsade konstnärliga discipliner med egna kunskapskrav och
förväntade kompe-tenser.
·
Vi
föreslår att man tar hänsyn till de yrkesinriktade programmen genom att man
dessutom erbjuder en kurs liknande estetisk kommunikation med den skillnaden
att man fokuserar på elevernas behov av estetisk kunskap i förhållande till
yrkes-utövningen.
·
Vi
föreslår att man tar hänsyn till tvärvetenskapliga ämnen när man definierar
vilka som kan betraktas som estetiska.
·
Vi
föreslår att man tydliggör hur lärares kompetens kommer att säkras genom
uppdatering av lärarutbildningarnas program och ämneskombinationer.
Bilden är hämtad från
Kommentarer