25 motioner dök upp när jag sökte på dramapedagogik och motioner på riksdagens hemsida.
Dramapedagogik förkortas nedan som DP.
Tolv är skrivna
till Kulturutskottet, 12 är skrivna till Utbildningsutskottet och en är en allmän
motion.
Den aktuellaste tar upp själva dramautbildningen och att den är i kläm
mellan folkhögslkola och högskoleutbildning. U 2005/06 Ub517, Tasso Stafilidos (v).
Dramapedagogutbildningen
befinner sig i dagsläget i kläm mellan folkbildning och högskola. Redan
UHÄ-utredningen 1979:8 Drama – utbildning och forskning föreslog att
utbildningen skulle bli treårig och förlagd till fem ortspar bestående av en
folkhögskola och ett universitet.
Motion 1981/82:1793
Den äldsta av dessa motioner är från 1981, skriven av Gullan Lindblad
och Siri Häggmark (m). Den är
förskräcklig. Jag läser och förfäras över deras okunnighet om dramapedagogikens varma inkännande och
inkluderande utgångspunkt. Men kanske är det så att metoden utförts av
okunniga.
Översyn av vårdyrkesutbildningen som problematiserar ”kvasipsykologiska inslag i vårdyrkesutbildningen.” Motionen avslogs året innan men upprepas därför året därpå:
Den långt ifrån
oförargliga företeelse som kallas sensitivitetsträning har tidigare uppmärk-sammats
i riksdagen. Det är ett slags gruppträning, där deltagarna inte sällan utsätts
för psykisk press,… Myndigheternas uppmärksamhet kom att skärpas väsentligt mot
det gruppterapeutiska missbruk som ledde till att deltagare i sensivitets-övningar
bröt samman och blev sjuka. ”Terapin” karakteriserades av amatörmässig ledning.
…
Gruppträning av
sensikaraktär - som för den som utsätts för den ter sig som något som pendlar
mellan löje och kränkning…
Utöver den här redovisade typen av övningar
förekommer också plockande med
”cirklar och trianglar” i tysta grupper. Vi ifrågasätter att sådan verksamhet som här har beskrivits ens i oskyldiga former försvarar en plats på barndagshemsnivå. Definitivt bör det i varje fall inte lämnas utrymme för sådant i en utbildning som nominellt syftar till att
seriöst lära ut hälso- och sjukvård i teori och praktik. Det är slöseri med offentliga medel att stat och kommun bidrar till detta samtidigt som det är kränkande för dem som utsätts för verksamheten. Med stöd av det anförda hemställs att riksdagen hos regeringen begär skyndsam översyn av innehållet i vårdyrkesutbildningen syftande till utmönstring av
kvasipsykologiska och för kursdeltagarna förargelseväckande och delvis kränkande inslag av den typ som exemplifierats i föreliggande motion.
”cirklar och trianglar” i tysta grupper. Vi ifrågasätter att sådan verksamhet som här har beskrivits ens i oskyldiga former försvarar en plats på barndagshemsnivå. Definitivt bör det i varje fall inte lämnas utrymme för sådant i en utbildning som nominellt syftar till att
seriöst lära ut hälso- och sjukvård i teori och praktik. Det är slöseri med offentliga medel att stat och kommun bidrar till detta samtidigt som det är kränkande för dem som utsätts för verksamheten. Med stöd av det anförda hemställs att riksdagen hos regeringen begär skyndsam översyn av innehållet i vårdyrkesutbildningen syftande till utmönstring av
kvasipsykologiska och för kursdeltagarna förargelseväckande och delvis kränkande inslag av den typ som exemplifierats i föreliggande motion.
Sedan den här motionen skrevs har den allmänna inställningen till
dramapedagogisk verksamhet förbättrats. Jag kan inte erinra mig att vid något
tillfälle fått försvara ämnet som sådant. Ändå finns det ingen vilja från de
som företräder oss i regering och riksdag, vilket denna genomgång av motioner
som finns tillgängliga på regeringens hemsida visar.
Motion
1994/95:Kr418 och 1996/97:Kr508
Rollspel. I en motion från 1994 och en från 1996 gör Bengt
Silfverstrand (s) och Birthe Sörestedt gällande att rollspel inte borde få
bidrag då de är har allt för många våldsinslag.
Som svar får man från Kulturutskottet som hänvisar till en aviserad kart-läggning
av rollspelsverksamheten i Ungdomsstyrelsens regi. Samtidigt avvisar utskot-tet förslag om att
bidrag inte skall utgå till organisationer vars huvudsakliga verksamhet består
av rollspel. Motioneärerna ger sig inte utan skriverytterligare en motion där
man vill stoppa allt bidrag till organsiationer som “ som huvudsakligen sysslar med rollspel.”
Istället tycker de att dessa pengar ska gå till informationsinsatser, “Vi
föreslår samtidigt att en del av det sålunda slopade bidraget till rollspelande
verksamheter avsätts till Ungdomsstyrelsen så att denna skall kunna
intensifiera sina informationsinsatser bland ungdomar om rollspelets
möjligheter och begränsningar.” Motionerna avslås.
Motion 1997/98:Ub488
Därefter dröjer det till slutet av nittiotalet då man motionerar om Dramapedagog-utbildningen, Owe Hellberg
(v) och Britt-Marie Danestig (v). Folkbildningsrådet be-kymrar sig över på
vilken utbildningsnivå man bedriver DP. De redogör för ut-bildningens historia
som man säger är en nyskapande utbildning i kläm mellan folk-bildning och
högskola:
Ämnet är dock etablerat
inom högskolan, enstaka kurser finns vid universitetet och forskning bedrivs.
Regeringen avslog den 22 maj 1997 en ansökan från berörda folkhögskolor om rätt
att utfärda examensrätt 80 poäng. Avslaget har troligen mer att göra med den
problematiska mellanställningen än med de mer formella skäl som angivits.
Man återger DP-utbildningens historik i Sverige som genomförts av tre
olika folk-högskolor, Västbera i Gävleborg och Ljungskiles i Bohuslän sedan
1974 och Edelviks i Västerbotten sedan 1989. 1976 blev utbildningen 2-årig.
Dessa utbildningar kom till på grund av en rapport från Teaterförbundet.
Hellbergs och Danestigs motivering för dramapedagogik känns mer aktuell
än någonsin.
”Unga människor växer upp i en stormflod av intryck från medier. Det
skiljer deras uppväxt från alla tidigare generationers. ”De hänvisar vidare till
Teaterförbudnets rapport som visar ”att tillbakadragna elever eller vuxna efter
en period med drama har blivit mer talföra och vågar framföra sina
uppfattningar. Knappast någon annan pedagogisk verksamhet kan uppvisa lika
gynnsamma effekter på den sociala kunskapsbildningen som pedagogiskt drama.”
Vidare redogör de att:
1979 föreslog en
utredning gjord på uppdrag av UHÄ, Drama; Utbildning och Forskning 1979:8 att
utbildningen skulle bli 3-årig och förlagd till fem ortspar bestående av en
folkhögskola och ett universitet. Remissvaren från universitet och högskola gav
uttryck för avståndstagande och ointresse. Utredningen lades på is.
DP-utbildningen har kunnat valideras mot högskolepoäng och man
poängterar behovet av koppling mot vidare forskning inom högskolan även för DP.
Ändå skulle det dröja ända till 2015 innan Sverige fick sin första professor i
dramapedagogik, Eva Österlind vid Stockholms universitet. Man vill ge dramapedagogutbildningen
högskolestatus, göra utbildningarna treåriga med examensrätt och att om detta
avslås istället tillsätter en utredning om att förändra
dramapedagogutbildningen till en högskoleutbildning. Alla punkter avslås.
Så två år senare 1999 kommer det in fyra motioner som alla handlar om
drama-pedagogik.
Motion 1999/2000:Ub420
Skriven av Birgitta Sellén (c) en utredning som ser över behovet samt
antalet utbild-
ningsplatser för dramapedagoger.
Motion
1999/2000:Ub212
Kunskap
och lärande, skriven av Lennart Daléus (c), Agne Hansson (c) Birgitta Carlsson (c)
Margareta Andersson (c) Rolf Kenneryd (c) Kenneth Johansson (c) Lena Ek (c).
Det här är en omfattande motion som behandlar hela skolan, punkt ett tar upp
utvärdering av hur skolans resurser används och punkt 21, dramapedagoger och
bildkonstnärers roll i skolan.
Drama
Estetisk
verksamhet är en metod för annat lärande där t ex drama kan spela en viktig
roll för hela skolan. Dramapedagogiken skapar stark inlevelse och förståelse.
Drama kommer av det grekiska ordet "dram", som betyder handla. När
man i handling föreställer något så innebär det att hela jaget medverkar. De får
då insikt om sig själva, men de kan också lära sig förstå hur andra har det.
Dramaövningar stärker självförtroendet och tränar det egna ställningstagandet
och kritiskt tänkande. Ett mål med dramaövningar kan t ex vara att hjälpa en
grupp som har problem med mobbning. Det är viktigt att inte bara tala om
känslor utan även att arbeta med känslor. Om förmågan till empati kan tränas så
är drama en bra metod.
Vissa punkter har sedan behandlats medan andra
fått avslag. Punkt 21 har därmed fått avslag.
Motion
1999/2000:Kr201
Vid samma tillfälle lämnar Centerpartiet in en
motion om Kultur. Där nämns exakt
samma text som ovan men man har ingen hemställan avseende dramapedagogik I
motionen.
Motion
1999/2000:Ub488
Tasso Stafilidis (v) ochWilly Söderdahl (v)
kommer nu med sin första motion gällande
Dramapedagogutbildningen. Som jag tidigare nämnde är Stafilidis den som
har den aktuellaste motionen inlämnad till Riksdagen. Stafilidis har med andra
ord försökt påverka politikerna I tio år gällande DP-utbildningens status. Här
föreslås att “En rimlig lösning är att låta befintliga utbildningar omvandlas
till dramahögskolor i samarbete med folkhögskolor, universitet och högskolor”.
Man anför: ge dramapedagog-utbildningen högskolestatus, göra utbildningen treårig och med
examensrätt. Om inte så blir fallet tillsätta en utredning om att förändra
dramapedagogutbildningen till en utbildning med högskolestatus. Frågan avslogs
och man hänvisade till diskussionen I riksdagens övergripande
högskoleförhållning.
Motion
1999/2000:Ub475
Utbildning av dramapedagoger, en motion av Ulla-Britt
Hagström (kd) och Rosita Runegrund (kd) som skriver att de vill att man
tillsätter en utredning om drama-pedagogutbildningens
omfattning i förhållande till efterfrågan,
“Undersökningar på barn och ungdomar har t ex påvisat, att de som skadas
mest av videovåldet är de som saknar fantasi.” Motionen tycks vara lämnad utan
kommentar.
Motion 1999/2000:Kr313
Kultur, medier, trossamfund och fritid, en kulturpolitisk
motion skriven av KD där punkt 9 vill att riksdagen via regeringen ger sig till
känna vad i motionen anförts om drama-pedagogernas utbildningssituation.
Punkten har inte vidare någon hänvisning och har antagligen inte fått gensvar.
Motion
2000/01:Kr345
Samma innehåll som ovan, Kultur, medier, trossamfund och fritid. Inlämnad
av paritet som en Kommittémotion.
Motion
2000/01:Kr289
Kulturpolitiken, skriven av Birgitta Sellén (c), Margareta
Andersson (c), Sofia Jonsson (c)
Marianne Andersson (c), Erik Arthur Egervärn
(c), Agne Hansson (c) . Här beskrivs Centerpartiets kulturpolitik. Det som
nämns avseende drama är exakt samma text man formulerade I Motion
1999/2000:Ub212, Kunskap och lärande.
Motion med anledning av prop. 1999/2000:135 En förnyad lärarutbildning, skriven av
Sofia Jonsson (c) Margareta Andersson (c) Marianne Andersson (c)
Erik Arthur Egervärn (c) Agne Hansson (c) Birgitta
Sellén (c)
Lärarutbildningskommittén
betonar vikten av att utnyttja olika kultur- former och konstnärliga uttryck i
skolans läroprocesser. "Som lärare skall man sträva efter att integrera
kultur i skolan på ett sådant sätt att konstens metod blir en självklar
kunskaps-väg i skolans vardagliga arbete ... Barn och ungdomar måste i ökad
utsträckning få möjlighet att reflektera, analysera, redovisa och gestalta sitt
vetande på skilda sätt genom olika språkformer." Som exempel kan nämnas
att drama kan spela en viktig roll för hela skolan.
Därpå följer åter stycket som nämns ovan och
som börjar med “Dramapedagogiken skapar stark inlevelse och förståelse.” Man
menar dock att drama är en bra metod för alla lärare, dock nämner man inte
utbildningsproblemet av dramapedagoger.
Motion
2001/02:Kr279
Kultur-
och idrottspolitik.
Centerpartiet är aktiva med motioner, I denna motion återkommer samma stycke
som tidigare nämnts om drama. Den är skriven av Agne Hansson (c) Birgitta
Carlsson (c) Margareta Andersson (c) Rolf Kenneryd (c)
Kenneth Johansson (c) Lena Ek (c) Birgitta
Sellén (c).
Motion
2001/02:Kr418
Skapande
verksamhet, är inlämnad av KD.
Man nämner bland annant att man vill att dramapedagogernas utbildningssituation
formuleras.
2.5.3 Dramapedagoger
Ett område med direkt
anknytning till kultur och skola är det alltmer efterfrågade dramapedagogiska
arbetet. Dramapedagogiken används till exempel med stor framgång i olika problemsituationer
i skolan, men också organisationer, föreningar, vårdsektorn, näringsliv och
teater använder sig av dramapedagogiken. Dramapedagogernas utbildningssituation
måste aktualiseras. Yrkesutbildningen bedrivs idag endast i mycket liten skala och
antalet sökande till det begränsade antalet utbildningsplatser är mycket stort.
Behoven är stora och efterfrågan på utbildade dramapedagoger överstiger med
råge tillgången. Vi vidhåller därför vårt tidigare krav på en utredning som ser
över efterfrågan och utbildningssituationen för dramapedagoger.
Äntligen en fråga som får gehör. Den tas upp i utbildningsutskottet
2001/02:UBU1. Utgiftsområde 16, Utbildning
ochuniversitetsforskning punkt 53. Dramapedagogutbild-ning. Riksdagen
avslår motionerna 2001/02:Ub410 och 2001/02:Kr418 yrkande nummer 7 med följande
motivering:
U t s k o t t e t föreslår att riksdagen avslår yrkandena. Yrkanden
motsvarande dem som nu väckts när det gäller dramapedagogutbildning behandlades
förra året i utskottets betänkande 2000/01:UbU8. Som utskottet då påpekade ger
den nya lärarutbildningens struktur utrymme för att erbjuda inriktningar och
specialiseringar på dramapedagogik. Det finns ännu ingen överblick över utbudet
av inriktningar och specialiseringar vid de olika lärosätena i landet inom den
nya lärarutbildningen, som startade innevarande termin. Utskottet anser liksom
tidigare att det i första hand ankommer på andra än riksdagen att bedöma vilka
utbildningar inom det estetiska området som kan behövas för t.ex. terapeutiskt
eller rehabiliterande arbete eller för folkbildning och fritidsverksamhet.
Motion
2001/02:Ub410
Dramapedagogutbildningen, statens ansvar att tillhandahålla dramapedagogutbildning. Skriven av
Tasso Stafilidis (v),Charlotta L Bjälkebring (v), Peter Pedersen (v) och Willy
Söderdahl (v). 2001/02:Ub410 av Tasso Stafilidis m.fl. (v): Riksdagen avråder
reg-eringen att utreda statens ansvar att tillhandahålla
dramapedagogutbildning.
Utskottet föreslår att
riksdagen avslår ett stort antal yrkanden om lärarutbildning. Flera av
yrkandena motsvarar sådana som riksdagen tog ställning till vid riksmötet
2000/01 eller gäller frågor som det är lärosätenas sak att besluta om.
Riksdagen bör inte begära en utredning om dramapedagogutbildningen.
Man har med andra ord inte förstått innebörden i Stafilidis et al. när
de beskriver DP-utbildningens problematiska situation utan man likställer den
med andra pedagog-utbildningar. Stafilidis med flera ger sig inte utan skriver
ytterligare en motion 2002.
Motion 2002/03:Kr370
Skapande verksamhet är en upprepning av Kds tidigare motion här ovan med samma namn.
Motion 2002/03:Ub517
Dramapedagogutbildningen. (v).
Motion 2002/03:Ub234
Dramapedagoger i skolan av (c)
I utskottets betänkande återger man frågor om utbildning av
dramapedagoger som tas upp i ovan två motioner från 2002.
Enligt motion
2002/03:Ub517 (v) har staten ansvar för att tillhandahålla dramapedagogutbildning.
Motionären påpekar att det i dag utbildas dramapedagoger endast vid en
folkhögskola i hela landet, vilket betyder att alltför få dramapedagoger
utbildas. Behoven av dramapedagoger överstiger enligt motionären vida
tillgången. Drama har stor betydelse för skolans elever, för att stärka
självförtroendet och förmågan till empati. Det är viktigt att skolan kan
erbjuda eleverna kvalificerade pedagoger som kan ge dem träning i detta.
Även i motion
2002/03:Ub234 (c) skriver motionärerna att det behövs dramapedagoger i
skolorna. För att säkra utbildningen behövs enligt deras mening en utredning
som ser på efterfrågan i samhället på denna yrkeskompetens, för att man senare
eventuellt skall ålägga universitet och högskolor att utbilda fler
dramapedagoger.
Utskottet föreslår riksdagen att avslå yrkandena med hänvisning till
vad man grundade sitt avslag två år tidigare, nämligen att den nya lärarutbildningen
öppnar möjlighet till inriktningar och specialiseringar på dramapedagogik
vilket de menar förändrar läget för den folkhöskoledrivna DP-utbildningen.
Utbildningen för den
nya lärarexamen startade höstterminen 2001. Det är enligt utskottets mening ännu
för tidigt att bedöma om det behövs något initiativ av statsmakterna angående
dramapedagogutbildning.
Riksdagen avslår därmed motionerna 2002/03:Ub234 och 2002/03:Ub517. Man
hänvisar till 2001, det är nu ca. 14 år sedan och någon förbättring har knappast
skett.
Motion 2003/04:Ub231
Utbildning av dramapedagoger av Birgitta Sellén och Birgitta Carlsson (c) Denna motion får avslag.
Motion 2004/05:Kr361
Skapande verksamhet Kd står fast vid att driva frågan för dramapedagogernas
utbildningssituation. De skriver en liknande motion som inkluderar DP, 2004.
Motion2004/05:Ub329
En fristående motion, Dramapedagog
av Tasso Stafilidis (v)
Dessa båda motioner från 2004 som tar upp utbildningssituationen för
dramapedagoger tas upp i utskottet. De debatteras enligt nedan:
av Torsten Lindström (kd).
Dramapedagogiken
används med stor framgång i olika problemsituationer i skolan, men också
organisationer, föreningar, vårdsektorn, näringsliv och teater använder sig av
dramapedagogik. Behoven av dramapedagogik är stora och efterfrågan på utbildade
dramapedagoger överstiger med råge tillgången.
av Britt-Marie Danestig (v).
Utbildning inom drama
kan ha stor och positiv betydelse i skolan för att stärka elevernas
självförtroende och förmåga till empati. Det är därför viktigt att blivande
lärare kan ta med drama i sin utbildning, vilket den nuvarande lärarexamen ger
möjlighet till. Det är också angeläget att högskolor som ger lärarutbildning
erbjuder kurser i drama.
Dessa motionern får avlag med följande motivering:
U t s k o t t e t föreslår att riksdagen avslår yrkandena. Liksom när motsvarande yrkanden behandlades
vid förra riksmötet anser vi i dag att det ännu är för tidigt att bedöma om det
behövs något initiativ av statsmakterna angående dramapedagogutbildning.
Utbildning till
dramapedagog ges för närvarande på Västerbergs folkhögs-kola och är tvåårig.
För att bli antagen skall man vara minst 20 år, vara behörig för
högskolestudier, ha minst ett års arbetslivserfarenhet, ha deltagit i
dramagrupp eller amatörteater samt varit ledare för någon form av
gruppverksamhet. Vid Högskolan i Gävle finns fristående kurser i
dramapedagogik på 20+20 poäng, som tillsammans med den tvååriga utbildningen
vid Västerbergs folkhögskola kan ge en filosofie kandidatexamen.
Motion 2005/06:Ub517
Dramapedagogutbildningen av Tasso Stafilidis (v) Som utskottet avslår att tas upp. Däremot
nämns motionen ändå under punkt 13 där utskottet föreslår att man ska bifalla
två andra motioner som tar upp DP utbindning.
11. Utbildning för dramapedagoger,
punkt 13 (kd, c)
av Torsten Lindström (kd) och Håkan
Larsson (c).
Förslag till riksdagsbeslut
Vi anser att förslaget till
riksdagsbeslut under punkt 13 borde ha följande
lydelse:
Riksdagen tillkännager för
regeringen som sin mening vad som anförs i
reservationen. Därmed bifaller
riksdagen motionerna 2005/06:Kr417
yrkande 3 och 2005/06:Ub426
yrkande 45 och avslår motion 2005/06:
Ub517.
Men riksdagen beslutar att avslå alla 3 motioner. I nuläget finns inga motioner som tar upp
dramapedagogikens situation både avseende utbildningsnivå eller berättigande i
den svenska läroplanen med kursplan och fördelning av resurserna, vilken är
minst sagt problematisk.
Varför är det så svårt att föra in drama som ett eget skolämne i
grundskolan? Själv arbetar jag på en internationell skola där man inser vikten
av det som förmedlas i drama. Men den skolan är inte till för alla utan för
utländska besökares barn i Sverige och de som förväntas resa utomlands med sina
föräldrar inom en snar framtid. Det är en kvalitativt välrenomerad skola som
aldrig ifrågasatt att drama är ett självständigt skolämne.
Marie Umerkajeff
Auktoriserad dramapedagog
Gymnasielärare Drama/Psykologi
Kommentarer